SERMON JAMITA TU MINGGU 24 TRINITATIS, 10 NOPEMBER 2013
Rom 12:17-21
Turpuk
17
Unang baloshon hamu na jat alo ni na jat; ringkoti hamu ma na denggan di jolo
ni halak saluhutna! 18 Molo tarbahen,
intap na tarpatupa hamu, tiop hamu ma dame maradophon halak saluhutna! 19 Hamu, angka na hinaholongan, unang hamu
marlulu; pasahat hamu ma rimas i (tu Debata), ai tarsurat do, “Di Ahu do
pamaloson, Ahu pe mamaloshon,” ninna Tuhan i. 20
Onpe, jumpa male musum, lehon ibana mangan; jumpa mauas ibana, painum! Ai
songon na pagukgukhon gara do ho tu atas uluna, anggo dibahen ho songon i. 21 Unang ma talu ho dibahen hajahaton; alai
taluhon ma hajahaton i marhitehite na denggan!
Patujolo
Nunga marujung sada bagian na balga di surat ni si Paulus na tu halak Rom,
i ma bagian teologis-soteriologis
(bd.1-11). Di bagian i, dipajojor do angka na pinatupa ni Debata bahen haluaon
ni jolma (indikatif yang besar). Dung
i, mamungka ma na imbaru, bagian etis
(bd.12-16), i ma na taringot tu sipatupaon ni jolma na hombar tu ulaon haluaon
naung pinatupa ni Tuhan i (imperatif yang
besar). Songon naung pinalua, ingkon hangoluhonon ni angka na porsea i do
ngolu hombar tu lomo ni roha ni Debata, parange na badia, na so marlindang jala
na so hasurahan. Turpuk on sandiri tarmasuk tu hasadaon na umbidang do
(12:14-21), i ma na taringot tu pangalaho ni angka na porsea maradophon angka
na di balian (pat.Kol.4:5) Di tingki i ndang denggan dope pardomuan ni halak
Kristen tu angka na di balian; tu halak Jahudi dohot tu na leban, laos songon i
tu pamarenta. Dihasogohon halak do na porsea i, dirajumi songon musu ni masyarakat dohot bangso. Gabe dihosomi
ma nasida, dilelei, dipaburuburu jala dipaporsukporsuk. Menyikapi saluhutna i, ingkon buaton ni na porsea i do keputusan etis na hombar tu hata ni Debata. Taringot tusi ma na pinasingothon
ni si Paulus di turpuk on.
Hatorangan
Na mamalos (Gr.apodidontes/apodidomi, recompense) na
jat (Gr.kakon, evil, kejahatan) alo ni
na jat, tardok bangko do i di hajolmaon. Hira sude na mengalami tindakan tidak menyenangkan sian na asing, cenderung do i mamalos dohot tindakan na dos bahkan molo boi lobi sian i. Molo diulahon i toropan do halak na memahami. Dirajumi do i tahe na wajar, bahkan na seharusnya.
Sabalikna, angka na manghahohomhon pambahenan na songon i, na so olo mamalos dirajumi
do i na gale bahkan na oto. Hombar
tusi, hira di sandok hasiangan on dijangkon halak do uhum pamaloson (ius taliones) i gabe sada prinsip na berlaku umum di sistem hukum.
Di halak Israel rupani tartanda do uhum partubolan “hosa abul ni hosa, mata
abul ni mata, ipon abul ni ipon.” Hukum
pidana ni masyarakat angka na modern pe, diojakhon do i di uhum pamaloson
i. Molo diuhumi angka parjahat, ndang holan na laho mangondingi masyarakat i, ndang holan na laho
mangotapi hajahaton i asa unang lam rarat, jala ndang holan na laho mangajari
manang mendidik parjahat i non i asa
muba, ndang; alai dohot do na laho mamalos, ai hajahaton i ingkon do i dibalos.
Holan on tutu, ndang dos be rumang ni pamaloson i tu hajahaton na binalos i, isara
na mamunu dibunu, alai digonti nama i dohot sanksi
hukum naung diatur di bagasan undang-undang,
na dirajumi setimpal tu hajahaton i
sandiri. Tu halak Kristen na di huta Rom na manaonhon paraloan sian portibi on
dipasingothon Apostel Paulus do asa unang mamaloshon na jahat balos ni na jahat
manang tu ise pe (Gr.meedeni, to no man,
kepada tidak seorang pun). Na marurat do sipaingotna i di Padan Narobi. Di
Poda 20:22a rupani didok, “Unang dok: Ingkon marbalos bahenonhu na jat i,” jala
di Poda 24:29a, “Unang dok: Suang songon na binahenna tu ahu, bahenonhu tu
ibana.” Tuhanta Jesus Kristus pe dipodahon do i jala dihangoluhon, ai, “Ndang
manginsahi Ibana di na hona insak, ndang mangasupi di na manaon na porsuk.” (1
Ptr.2:23) Molo dihangoluhon halak Kristen na songon i naung gabe paniru do i di
Tuhan i (pat.1 Ptr.2:21) Singkat ni na mamaloshon na jahat alo ni na jahat,
dipasingothon ma muse asa diringkoti na porsea i na denggan di jolo ni halak
saluhutna. Mangaringkoti (Gr.pronooumenoi/pronoeoo, I take thought for beforehand/I
provide for, memikirkan sebelumnya/mempertimbangkan)
na denggan (Gr.kala/kalos, things honest/beautiful/noble, yang baik) lapatanna, martahihon manang merencanakan patupahon na denggan di jolo (Gr.enoopion, before the face of/in the sight of, di depan/terhadap) ni
saluhut halak. Ingkon gabe program ni
ngolu do na mambahen na denggan i, gabe parbue manang praktek ni ngolu ariari, na boi dibereng jala ditanggapi sude halak. Na denggan dia? I ma na denggan songon na
nidok dohot na hombar tu hata ni Debata, ndada na nidok dohot na hombar tu hata
ni portibi on. Boi do i ndang tarjalo portibi on, ai tutu ndang sai dos tanggapan ni halak taringot tu pambahenan
na denggan i. Boi do tahe masa, di angka na manghosomi dohot na manghasogohon,
pambahenan na denggan ni halak Kristen i boi do i ditanggapi songon provokasi.
Holan on, ndang sai hagabusan halak torus panggora ni rohana be, ai di ganup
jolma jumpang do pangantusion taringot tu na denggan i. Ditihai manang
diparoaroa pe pambahenan na denggan i, dao di bagasan rohana diparhatopot do i
na denggan.
Na mangihut, dipasingothon do
taringot tu na maniop dame. Di bagasan Jesus Kristus dipadame Debata do jolma
tu diriNa. Angka na porsea jala manjangkon dame i mangolu ma di bagasan
hadameon i. Hombar tusi ma dipasingothon dison asa, “Molo tarbahen, intap ni na
tarpatupa hamu, tiop hamu ma dame maradophon halak saluhutna!” Dame (Gr.eirene, peace/undisturbedness)
bidang do hinamhamna. Hombar tu pangantusion ni syalom di hata Heber, na marhahonaan do i tu keutuhan manang keselarasan
(harmoni); tu hasonangan, hadameon,
hadumaon, haluaon, hatuaon dohot pasupasu di pardagingon dohot partondion. Di
ayat on, dipangke do hata i di bagasan rumangna na imperatif, i ma dame na hinangoluhon manang na niulahon maradophon
halak saluhutna. Hombar tusi dipangke ma hata eireeneuontes (sian eireeneuoo),
lapatanna live peaceably, hidup dalam damai/memelihara damai. Siulahonon ni na porsea i do dame naung gabe
hangoluanna i tu na asing. Selaras ibana
tu na humaliang, songon bagian na utuh
ni lingkunganna. Alai manang na gabe efektif dame i manirai parsaoran, ndang
boi patuhukhonon i holan tu halak Kristen. Boha pe panghangoluhon dohot
pangulahon ni na porsea i di dame i, molo angka na ritoritoon do lingkunganna, ndang tarpajongjong disi
dame. Molo masa pe na songon i ndang gabe ingkon tihaan na porsea i na so
pardame. Hombar tusi, dibatas si
Paulus do sipasingotna i dohot pandohan ‘molo tarbahen’ (Gr.ei dunaton/dunatos, if it be possible/able/powerful,
jika mungkin/sedapat-dapatnya) dohot
‘intap ni na tarpatupa’ (Gr.to ex humoon,
as much as in lieth you, sejauh hal itu terletak/tergantung padamu) Ndang ingkon mardame angka
na porsea dohot jolma na sibolison, ndang ingkon selaras tu lingkunganna angka parjahat manang ingkon gabe sahundulan
dohot angka pangarehei (pat.Ps.1:1)
Di bona ni bindu on,
dipanghulingi si Paulus do huria i songon sesama dongan. “Angka dongan,” ninna.
Di ay.19 on lam tu rosuna do pamanghulingionna i, ai digoar do nasida angka na
hinaholongan (Gr.agapeetoi, beloved) di bagasan holong ni roha na
sian Debata (Gr.agapee, love) Ringkot do i, ai lam tu ‘maolna’
do sipasingotna i. Songon i pe i, naeng ma hilalaon ni huria i paboa sipaingot
sian na manghaholongi do i tu na hinaholonganna. Manguduti naung nidokna di ay.17, dison
dipasingothon do tu angka na hinaholonganna i asa ‘unang marlulu’ (Gr.ekdikountes/ekdikeoo+eauton, I give justice over/avenge/defend, membalas). Na nidokna disi, unang
mamalos sandiri. Jahowa do panguhum, jala hakNa do pamaloson i (pat.5
Mus.32:35) Manang ise na mamalos manang main
hakim sendiri, na marlapatan do i
mangonjar Debata sian habangsa paruhumanNa jala manggontihon dirina hundul
tusi; mangarampas huaso paguhumion i sian Tuhan i jala mangampehonsa tu dirina
sandiri. Hajahaton do i. Ala ni i, singkat ni na mamalos dipasingothon ma asa
dipasahat rimas i (tu Debata) Di hata aslina
didok, dote topon tee orgee, lapatanna
lehon ma inganan tu rimas i (give place
unto wrath, berilah tempat/kesempatan kepada murka) Rimas ni ise?
Rimas ni Debata. Parrimas do Debata (pat.2 Mus.20:5; 5 Mus.5:9) ai sogo do
rohaNa mida dosa. Ala ni sogo ni rohaNa ingkon rimasanNa do pardosa i,
uhumanNa, baloshonon jala luluhononNa dosana i. Molo mamaloshon manang
mangaluluhon sandiri halak, na marlapatan do i nunga dibuat inganan ni rimas ni
Debata, dibahen gabe inganan ni rimasna sandiri, gabe ‘so adong be inganan’ ni
rimas ni Debata. (Nian, ndang ingkon sundat Debata manguhum dohot mamaloshon hajahaton
ni sasahalak nang pe naung hona uhum manang manjalo pamaloson ibana sian jolma)
Ala ni i ma asa didok “Lehon ma inganan tu rimas i.” Na nidokna disi, hormati
ma hak ni Debata, pasombu ma Ibana mangulahon
pamalosonNa. Umpistar do Ibana taringot tusi, ummalo di sipatupaonNa asa unang
madokdokhu manang tung maneanghu. Pos do roha disi, ai ndang hea jala ndang
tagamon laho hea meut roha ni Debata taringot tu dosa, alai sai na
hasogohononNa do i jala hombar tu huaso dohot kebebasanNa sai na uhumanNa do na
mangulahonsa.
Singkat ni na marlulu, dipodahon
ma dison na mardenggan basa tu ‘musu.’ Taringot tusi, godang jala ragam do na
tarbahen na porsea i. Rupani, na mangalehon mangan musuna na male, manang
mangalehon minum na mauas (pat.Poda 25:21-22) Ndang harugian i manang hataluan,
baliksa didok, “Ai marhite na songon i dipagukguk ho do gara ni api tu atas uluna”
(Gr. Touto gar poioon anthrakas puros
sooreuseis epi teen kefaleen autou, for
in so doing thou shalt heap coals of fire on his head) Aha do lapatan ni i?
Uju i, laho patuduhon solsol ni rohana, somal do halak Misir kuno mameakhon inganan ni gara na galak
di atas uluna. Jadi na mardenggan basa i tarmasuk upaya ni na porsea i do i laho manosoi musuna asa manolsoli jala
pauba roha. Tutu, ndang sai tongtong songon i, ai – sahali nari – ulaon na
denggan i boi do i ditanggapi halak
songon provokasi. Alai ndang
tarparsoada agia ise, jotjot do masa, ala ni pambahenan na denggan ni na porsea
gabe maila do na manuhasnuhasi nasida; disolsoli rohana jala dipauba gabe malua.
Rimpunna, di ay.21 didok si
Paulus, “Unang ma talu ho dibahen hajahaton; alai taluhon ma hajahaton i
marhitehite na denggan!” Molo dibaloshon halak Kristen na jahat alo ni na
jahat, manang molo diluluhon sandiri angka parbadaanna, naung talu do ibana
disi, monang ia hajahaton i, ai bongot muse hajahaton i, marhuaso jala
mangarajai di bagasan dirina. Molo dung songon i, ndang adong be panosoion tu
panolsolion dohot hamubaon ni roha ni parjahat i asa tu haluaon dohot tu hangoluan,
gabe rap mago duansa gariada. Ndang tartaluhon hajahaton marhitehite hajahaton.
Lam pabalgahon do i tahe, songon na maniramhon miak tu api gabe lam magor. Hadengganon
do na boi pasohothon hajahaton. Saotikotikna di diri ni na porsea i, di na so
gabe bongot muse hajahaton i manggomgomi ngoluna.
Rancangan Homiletis
Di tangiang hamalimon ni Jesus
Kristus songon na tarsurat di Joh.17, disifathon
Tuhanta i do hadirion ni angka na porsea sian sude tingki dohot inganan selaku na di portibi on (ay.11) alai ndang
sian portibi on (ay.16) Atik pe songon na maralo i nian tu kenyataan, alai
tung i do sintongna, ai molo sahat pe
manang na ise tu haporseaon di Kristus, ndang na sian toru i manang sian tano
on, ndang na tubu sian mudar manang sian sangkap ni baoa; alai na tubu sian
ginjang do i, sian Debata (pat.Joh.1:12-13; 6:37, 44), sian Tondi Porbadia
(pat.Joh.3:5) Ala na sian ginjang do hatutubuna, halak dagang do na
porsea i di tano on, paisolat manang panginsua. Somalna sisogo do halak dagang di portibi on, jotjot diperlakukan tidak adil, gabe paet
panghilalaanna. Taringot tusi didok halak do rupani, “Resah itu milik orang asing,” jala di sada umpasa ni hita halak Batak didok do,
“Tanda do sanggar padang, potang ari marsipusipu; tanda do halak dagang, potang
ari mangapusi iluilu.” Dihasogohon ndang ala ni tangkangna, tung ala ni
haasingonna i do. Manang na dumenggan pe ibana haasingonna i ndang parsoalan;
sandok asal asing, ditihai. Songon i do pangalaman
ni huria di harajaon Rom uju i. Dihasogohon halak do nasida, dijahati,
dipatubutubu tihas na roa taringot tu nasida. Boha ma halak Kristen i menyikapi i? Apala i ma na pinasingothon
ni Apostel Paulus di turpuk jamita ari
on. Ndang holan tu huria angka na parjolo i, alai tung tu sandok na porsea sian
sude tingki dohot sude inganan do, tarmasuk hita angka na mangolu di tingki
nuaeng on dohot di inganan on. Taringot tusi, adong ma dua na naeng pamanatonta.
Na parjolo, unang talu dibahen
hajahaton. Nunga nidok nangkin, di portibi on do halak Kristen, alai ndang
sian portibi on. Ia portibi on, i ma portibi naung madabu tu tangan ni
Sibolis, parhuaso di hagolapon i. Ala ni i gabe gok hajahaton ma portibi on. Di
portibi na songon i, sandok tarmara do ngolu ni na porsea i. Nidok tarmara, ai boi
nasida gabe talu dibahen hajahaton i, manang songon na pinasingothonna di jolo
ni turpuk jamita on, gabe sarombang
dohot portibi on (Rom 12:2a) Deba sian rumang ni hataluan i, i ma na
mamaloshon na jahat alo ni na jahat, na marlulu dohot na manguji manaluhon
hajahaton marhitehite hajahaton. Tolunsa i, bolas dohonon bangko nama i di
hajolmaon. Hira sude halak na mengalami
tindakan tidak menyenangkan sian donganna jolma, cenderung do i mamalos dohot tindakan
na dos bahkan molo boi lobi sian i,
jala molo diulahon i toropan do halak na memahami.
Dirajumi do i tahe na wajar, bahkan na seharusnya. Sabalikna, angka na so olo mamalos, dirajumi do i na
oto. Na marlulu pe, i ma na mamalos manang na main hakim sendiri, tung rarak do i jumpang di tonga ni hajolmaon.
Laos songon i na manguji manaluhon hajahaton marhitehite hajahaton, ndang apala
na maol i dapot idaon di tonga ni masyarakat.
Sai hira na so haondingan do hak-hak
ni jolma anggo marhitehite hadengganon, sai hira na ingkon marhitehite
hajahaton nama. Sahali nari, molo diulahon halak Kristen angka na songon i,
tanda ni naung talu ma i maradophon hajahaton, tanda ni naung gabe sarombang
dohot portibi on. Ala ni i ma asa dipasingothon Apostel Paulus marhitehite
turpuk jamita ari on, asa unang mamaloshon na jahat alo ni na jahat, unang
marlulu jala unang manguji manaluhon hajahaton marhitehite hajahaton. Angkup ni
na gabe talu, ndang adong guna ni i, ai hajahaton i do na tamba jala monang. Na
jumorbut, khusus taringot tu na
mamalos manang na marlulu, pemberontakan
do i tu Debata. Huaso manang hak ni
Debata pamaloson i (pat.5 Mus.32:35) Manang ise na mamalos manang main hakim sendiri, na marlapatan do i mangonjar Debata sian habangsa paruhumanNa jala
manggontihon dirina hundul tusi; na mangarampas huaso manang hak ni Tuhan i do i jala mangampehonsa
tu dirina sandiri. Hajahaton bolon do i jala siuhumon.
Ninna roha, mansai ringkot ma i
parrohahononta, ai ndang sai lias hita sian na songon i. Ndang masalpuhu ia
nidok, di budayanta songon halak
Batak kental do tondi pamaloson i.
Haotoon do di roha ni halak hita molo adong sian tongatongana na manghahohomhon
na jahat na binahen ni na asing tu ibana. Diinsahi do i, digoar parmudar manuk.
“Ndang na ugasan i, ai parmudar manuk do i,” ninna rupani. Marningot i mangolu
do di torop halak tondi pamaloson, didok, “Ndang tartinju, nanggo pala
pinastap; ndang tarpastap, nanggo pala ginotil, asal marbalos.” Taringot tu
parluluon dohot na marlulu pe, prinsip
na mansai kental do i di bagasan partuturon
manang sistem kekerabatan. Hasadaon
ni na marhahaanggi dohot na samarga ndang sae i dipataridahon holan di pemilikan, di arsak dohot las ni roha bersama, alai ingkon dohot do di
parluluon, ai songon on do pandohan ni ompunta taringot tusi, “Sisada anak,
sisada boru; sisada arsak, sisada las ni roha, sisada lulu.” Di pandohan na
asing muse didok, “Sisada lulu anak, sisada lulu boru.” Na nidokna disi, angka
na saripe dohot na samarga berkewajiban
do dohot mangaluluhon parbadaan ni donganna samarga. Di na mangulahon i jotjot
ma masa hasadaon na marbulu na suhar, molo suhar ditait dongan, suhar do
taiton. Ndang sai hapintoran hita dirinta, na tean do di hita angka pangalaho
na songon i. Ala ni i, sandok relevan
sipaingot ni turpuk jamita on tu hita. Di nasa parsoalan manang parsalisianta,
ingkon lam marsiajar do hita mangalehon inganan tu rimas ni Debata. Ibana do
parlulu jala hakNa do pamaloson i.
Tapasombu ma Ibana mangulahon na patut siulahononNa. Umpistar do Ibana taringot
tusi, ummalo di sipatupaonNa asa unang madokdokhu manang tung maneanghu. Pos do
roha disi, ai ndang hea jala ndang tagamon laho hea meut roha ni Debata
taringot tu dosa, alai sai na hasogohononNa do i jala hombar tu huaso dohot
kebebasanNa sai na uhumanNa do na mangulahonsa.
Na paduahon, manaluhon hajahaton marhitehite na denggan. Balik ni na talu
dibahen hajahaton, na tarjou do halak Kristen di portibi on laho manaluhon
hajahaton marhitehite na denggan. Mardomu tusi, parjolo sahali dipasingothon
Apostel Paulus ma di jamita on asa ganup na porsea mangaringkoti na denggan di
jolo ni halak saluhutna. Mangaringkoti lapatanna, martahihon manang merencanakan patupahon na denggan di
jolo ni saluhut halak. Ingkon gabe program
ni ngolu ni na porsea i do na mambahen na denggan i, gabe parbue manang praktek ni ngoluna ariari, na bolas
dibereng jala ditanggapi sude halak. Contoh konkrit ni pambahenan na denggan
i, i ma na mardenggan basa tu musu. “Jumpa male musum, lehon ibana mangan;
jumpa mauas ibana, painum!” ninna. Na paduahon, dipasingothon do muse taringot
tu na maniop dame. Di bagasan Jesus Kristus dipadame Debata do jolma tu diriNa.
Angka na porsea jala manjangkon dame i mangolu ma di bagasan hadameon i. Hombar
tusi ma dipasingothon dison asa, “Molo tarbahen, intap ni na tarpatupa hamu,
tiop hamu ma dame maradophon halak saluhutna!” Dame bidang do hinamhamna. Hombar tu pangantusion
ni syalom di hata Heber, na
marhahonaan do dame i tu keutuhan, keselarasan manang harmoni; tu hasonangan, hadameon, hadumaon, haluaon, hatuaon dohot
pasupasu di pardagingon dohot partondion. Di ayat on, dipangke do hata i di
bagasan rumangna na imperatif, i ma
dame na hinangoluhon manang na niulahon maradophon halak saluhutna. Siulahonon
ni na porsea i do dame naung gabe hangoluanna i tu na asing. Selaras ibana tu na humaliang, songon
bagian na utuh ni lingkunganna.
I ma muse na mansai ringkot
parrohahononta di tonga ni masyarakat
dohot bangsonta, di Negara Republik Indonesia haojahanta on. Taboto tangkas, di
dalam segala konteks, isara budaya, bahasa dohot ugama, sangat pluralis do negaranta on.
Di lambang ni negaranta on diokui do
i, disurathon do disi ‘Bhinneka Tunggal Ika’ (Berbeda-beda tetapi bersatu padu) Ternyata ndang sai marhasil
bangsonta on patuduhon ‘ketunggal-ikaannya,’
lebih menonjol do jotjotan ‘kebhinnekaannya.’ Songon halak Kristen
hita, taalami do jotjot tindakan tidak bersahabat sian angka
donganta sabangso. Laos songon i do nang negara
marhitehite angka penyelenggara,
angka kebijakan dohot peraturan-peraturan, jotjot do hita diperlakukan songon warga negara kelas dua molo so dohonon kelas kambing. Di situasi
dohot kondisi na songon i, tung apala
disi do lam tinggil joujou ni turpuk jamita di hita ari on asa manaluhon
hajahaton marhitehite na denggan; barani mangaringkoti na denggan di jolo ni
halak saluhutna, barani mardenggan basa tu angka na manghasogohon dohot na
manginsahi dohot maniop dame maradophon halak saluhutna. Ndang harugian i
manang hataluan, baliksa didok, “Ai marhite na songon i dipagukguk ho do gara
ni api tu atas uluna” Aha do lapatan ni i? Uju i, laho patuduhon solsol ni
rohana, somal do halak Misir kuno
mameakhon inganan ni gara na galak di atas uluna. Jadi na mardenggan basa i
tarmasuk tu upaya ni na porsea do i
laho manosoi musuna asa manolsoli jala paubahon roha. Tutu, ndang sai tongtong
songon i, boi do sabalikna, pambahenan na denggan ni halak Kristen i ditanggapi do i songon provokasi. Holan on, ndang sai
hagabusan halak torus panggora ni rohana be, ai di ganup jolma jumpang do
pangantusion taringot tu na denggan i. Ditihai manang diparoaroa pe pambahenan
na denggan i, alai dao di bagasan rohana diparhatopot do i na denggan. Ala ni
i, ndang sipasadion, alai sidatdatan do na mangaringkoti na denggan i. Laos
songon i do na maniop dame. Manang na gabe efektif
dame i manirai parsaoran, ndang boi patuhukhonon i holan tu hita halak Kristen.
Boha pe paniop dohot panghangoluhonta di dame i, molo angka na ritoritoon do lingkunganta, ndang tarpajongjong disi
dame. Ndang gabe sitihaan hita disi na so pardame. Si Paulus pe, dibatas do sipasingotna taringot tusi,
didok do, “Molo tarbahen,” dohot “intap ni na tarpatupa” Ndang ingkon mardame na
porsea dohot na sibolison, ndang ingkon selaras
tu lingkunganna angka parjahat manang ingkon gabe sahundulan dohot angka
pangarehei (pat.Ps.1:1)
jkt.06.11.2013/mvs
Tidak ada komentar:
Posting Komentar