3.26.2013

Paskah-1



SERMON JAMITA TU PESTA PASKAH PARJOLO , 31 MARET 2013
Joh.28:1-10

Patujolo

 Ndang hamatean ujung ni sejarah ni Jesus. Hombar tu tahi ni Debata, hehe do Ibana di ari patoluhon. Nunga marboaboa hian Ibana taringot tusi (16:21 par) Alai ndang diantusi siseanNa inon i, ai ndang porsea nasida disi (Luk.24:25). Gari taringot tu hamamateNa ndang porsea nasida (pat.16:22), lam ma taringot tu haheheonNa? Hasohaporseaon dohot hasopangantusionnasida i papatar diri do i di manang piga pangalaho. Rupani, mabiar do nasida jala manordahi (pat.Joh.20:19b); sumurut si Kleopas dohot sahalak donganna tu huta Emmaus (Luk.24:13 duu), mandele si Tomas (Joh.20:24 duu), naeng mulak si Petrus dohot onom halak donganna tu ulaonna hian, pardengke (Joh.21:3). Anggo angka sisean parompuan dipusathon do perhatianna tu ‘bangke’ ni Jesus. Tuani ma ndang dipasombu Jesus naung hehe i nasida terombang-ambing songon i, alai di manang piga kesempatan didapothon do nasida, dipapatar diriNa mangolu, gabe malua siseanNa i sian biar dohot hagangguon ni roha jala taripar tu haporseaon.

Hatorangan

Di buhabuha ijuk di ari parjolo dung salpu Sabbat i (ari Minggu), borhat do angka sisean parompuan tu tanoman ni Jesus. Dua sian nasida digoari si Mateus do di ayat 1, i ma si Maria Magdalena (pat.Luk.8:2; Mrk.16:1 par) dohot si Maria na sada (Mat.27:61), i ma pardihuta ni si Kleopas (Joh.19:25; Luk.24:18). Si Kleopas, ra dos do i dohot si Alpeus. (Kleopas, goar Aram do na saling bervariasi tu goar Heber, Alpeus) Di bd.27:56, digoar si Mateus do ibana ina ni si Jakobus dohot si Josep. Molo pinatudos tu Mat.10:3, disura roha Apostel Jakobus anak ni si Alpeus do na nidokna disi. Alai di Mrk.14:40; 16:1 dohot Luk.24:10 (parallel ni Mat.27:56 dohot 28:1 on), tarsurat do Maria ni si Jakobus (ndang ina ni si Jakobus) Boha do pangalaho ni i? Ndang apala na maol i antusan, ai di halak Israel jumpang do hasomalan pajujunghon goar ni ama tu anakna (pat.Luk.1:59). Jadi tangkasna, margoar na dos do si Alpeus dohot anakna, i ma Jakobus Alpeus manang Jakobus Kleopas. (Di pangalaho na songon i margoar ma anakna i Jakobus ben Jakobus Alpeus manang Jakobus ben Jakobus Kleopas) Sian Evangelium na asing tarboto dope na dohot do si Salome (Mrk.16:1) di rombongan ni parompuan na laho tu tanoman i; dung i si Johanna, pardihuta ni si Khusa (Luk.8:3; 24:10). Angkup ni i, mangihuthon si Lukas, adong dope angka parompuan na asing. Sian bolas ma dohonon, toropnasida na laho tu tanoman i saotikotikna adong onom halak (i ma, si Maria Magdalena, si Maria na sada, si Salome, si Johanna dohot angka na asing, saotikna dua halak). Marsangkap do nasida maningkir dohot mamiahi bangke ni Jesus. Di hatatanom ni Jesus i, ndang sanga nasida mambahnen na hombar tu adat pananomon ni Jahudi (pat.Joh.12:7). Dison ma i naeng patupaon nasida. Ra ndang diboto nasida dope naung disahapi si Latus tanoman i. Aut diboto i, ndang tagamon so parjolo nasida laho mangido ijin mangungkap sahap i (molo so sabalikna, mengurungkan niat maningkir bangke ni Tuhan i sama sekali).

Alai saluhutna i (miak dohot ijin) ndang marguna be, ndang adong be siduloon manang simiahan, ai nunga hehe Jesus. Mansai manarik, ndang ditaringoti dison boha parhehe ni Jesus i. Taringot tusi, manghohom do sude panurat ni Evangelium na opat i (si Mateus, si Markus, si Lukas dohot si Johannes). Rahasia ni Debata do i na so haantusan jala na so tarpatorang. Alai anggo taringot tu tanda angka na mengiringi haheheon i, tar godang do ditaringoti. Parjolo, di ay.2 dipaboa, masa do jolo lalo na gogo. Lalo i ma ra na mamuntar sahap ni si Latus i. Dung i, tuat ma sada (si Johannes mandok dua; Joh.20:12a) halak surusuruan ni Debata sian banuaginjang tu tanoman i. Dung sahat, digulanghon ma batu bolon tutup ni tanoman i (Mat.27:60), laos dipahundul surusuruan i ma dirina tu atasna. Songon hilap do rupa ni surusuruan i, saksak ulosna songon hapur. Nuansa banuaginjang do i, worna hamuliaon ni hadebataon na sedang hadir di inganan i. Diida jala dialami angka parjaga i (Mat.27:63 duu) do sandok na masa i jala mansai mabiar do nasida laos laho maporus (Mat.28:11).

 Disi diida angka sisean parompuan i naung ungkap tanoman i pintor tu panangko do laho rohanasida (pat. Joh.20:2), gabe mabiar ma nasida, so nda tung naung ditangko halak do bangke ni Tuhan i. Dung i, mabiar do nasida marnida surusuruan i. Manang sadihari pe pajumpang manisia dohot pardisurgo, sai digohi biar do roha ni jolma i. Alai tuani ma ndang dipasombu surusuruan i nasida mago mabiar, alai dipanghulingi do nasida jala diambolonghon biarnasida, didok, “Unang hamu mabiar!” Ndang ringkot nasida mabiar, ai ndang na ditangko agia ise bangke ni Jesus i. Laos songon i do nang taringot tu parjumpangan dohot surusuruan i, ndang ringkot i habiaran nasida ai ndang na laho manonggoti nasida harorona, na mangapuli do, mamaritahon barita las ni roha taringot tu Kristus na hehe i. Hombar tusi ma didok tu nasida, “Ndang dison Ibana, ai nunga hehe Ibana songon na nidokNa hian.” Nunga hehe Ibana. I do Barita Paskah i. Mansai jempek. Boha parheheNa, songon dia hajajadiNa ndang dipatorang naggo apala otik. Memang ro pe surusuruan i ndang na laho patoranghon i, alai na manghatindanghon Kristus naung hehe i do. Dohot hata na asing, ndang peristiwa haheheonNa i, alai Krsitus Jesus naung hehe i do na naeng hatindanghononna. Kristus i sandiri do pamusatan ni Barita Paskah i. Ala ni i parjolo do nasda diarahon tu panghaporseaion di Jesus Kristus naung marboaboa hian taringot tu haheheonNa. “Songon na nidokNa hian,” ninna. Dung pe i, songon na meyakinkan, asa diajak nasida marnida fakta, i ma kuburan naung rumar i. Tingki na ditanom Jesus i, dohot do nasida disi (pat.Mat.27:56, 61 par). Hatiha i, tangkas do diida nasida manang songon dia parpeakNa; nuaeng, tangkas muse diida nasida na so disi be Ibana. Tu dia? Na ditangko halak do? Ndang, alai naung hehe do Ibana songon naung nidokNa hian.

Ihut tusi, di ay.7 dipasahat ma tu nasida amanat Paskah i, didok, “Hatop ma hamu laho paboahon tu angka siseanNa naung hehe Ibana sian na mate!” Parompuan angka ‘na gale’ i, i do na dihaporseai jala disuru paboahon barita haheheon i tu angka baoa ‘na barani’ jala ‘na margogo’ (hata gorik ni baoa i ma, aner lapatanna na barani manang na margogo) alai na mabiar jala manordahi. “Pinsangpinsang sian ginjang do on tu angka baoa,” ninna si Johannes Calvijn. Dalam rangka amanat Paskah i dipaingot do sisean i asa laho tu luat Galilea (Mat.26:32), jala disi ma idaon nasida Ibana. Boasa tu Galilea? Ala disi do sisean i (gumodang) dibina Tuhan i. Naeng sian i ma muse suruonNa nasida tu angka luat ‘na rusuh’ songon Galilea. (Ninna, Galilea do goar na paling menyeramkan di angka soldadu manang pegawai Rom na ditempathon di tano Palestina, luat na paling rusuh, ai disi do pargulasaan ni angka garombolan dohot paraotaotan ni angka gerakan pemberontakan tu halak Rom). Sian i do nasida naeng paborhatonNa laho mamaritahon Barita Nauli i tu sandok sisik ni hasiangan on (pat.Mat.28:16-20).

Ternyata, mabalgahu do Barita Paskah  i di angka sisean i (di hajolmaon umumna) Ndang tartangkup jala ndang tercerna utokutoknasida i. Ala ni i, di bagasan biar do nasida mulak sian tanoman i.

Ndang sahat dope tu huta, nunga ro Jesus naung hehe jala mangolu i manopot nasida. Nalnal (nyata), ndang di bagasan rumang tondi, halilu manang tubuh maya, alai tarida do, tarjama. Didok ma tu nasida, “Dame ma di hamu!” Tabe na somal do i di Israel. Alai dison, sada pandohan na imbaru nama i, naung mandapot lapatan sian hamamate dohot haheheon ni Jesus i. Ibana do Sintua ni Malim Bolon dohot Birubiru ni Debata naung mamelehon diriNa sandiri bahen pelean pardamean na pasaehon dosa ni saluhut portibi on. Dihatindanghon haheheonNa i do tangkas paboa naung dijalo Debata peleanNa i. Ala ni i tutu situtu ma Ibana gabe hadameon ni pardosa, halasan ni roha ni angka na marsak, na ganggu jala na mago. Marnida Jesus i, manungkap ma sisean i tu tano, disomba nasida Ibana jala dihaol patNa. Nunga tandap Ibana Tuhan jala Debata (Joh.20:28; Ul.2:36) na patut sombaon jala pujion ni sandok jolma (Plp.2:9 duu; Pgk.5:12)

Mangulahi na nidok ni surusuruan i, di ay.10 diumpat Jesus do biar i sian nasida jala ditonahon muse marhite nasida asa laho sisean i tu Galilea. Dison, digoar Ibana do angka sisean i angiNa, ai ala ni panobusionNa i nunga gabe panean nasida di Ama i. Taringot tusi didok Martin Luther do, “On do sada jamita apulapul na balga situtu, hita angka jolma na gale jala na olo mamorso Ibana, sanga digoar Ibana angiNa.”

Renungan

“Nunga hehe Jesus i,” i do Barita Paskah i. Mansai jempek, bulus jala sederhana. Ndang dipatorang hajajadina, ai tutu situtu ndang tarpatorang i. Boha pe binahen, ndang na bolas i cernaon ni utokutok dohot pamingkirion ni jolma. Haporseaon i do na tuk mandodo i. Apala i ma nuaeng na niigil ni Barita Paskah i sian hita: Haporseai ma, nunga hehe Jesus i. Haporseaon di Ibana, i do bukti ni haheheonNa. Molo porsea hita na mangolu do Ibana naung hea mate, tontu na adong do peristiwa haheheon (na so tarpatorang jala haantusan) mangholangholangi hamamate tu hangongoluNa. Ala ni i, tahaporseai ma Ibana sandiri, Tuhanta Jesus Kristus naung hehe jala mangolu i.

“Nunga hehe Tuhan i,” ninna Barita Paskah i. Ndang holan sibegeon i dohot sihatahonon, tona do i sipartanggungjawabhonon jala sihatindanghonon tu sandok portibi on. Laos i ma tona ni haheheon i tu hita, disuru do hita laho mamaritahon Barita Nauli i tu angka na mabiar, ngka na marsak, na gaor rohana jala na maol antoan. Mansai godang do jolma sisongon i di tingki on, na mangolu di kekecewaan, kecemasan, keputusasaan dohot na asing. Ndang adong be panghirimanna, nunga mintop semangat dohot kegairahanna di na memperjuangkan masa depanna be. Songon na so mangolu Debata di rohana, hira na torus mate Jesus di ateatena jala ndang bertindak manang campur tangan di ngoluna. Sabalikna do anggo huaso ni dosa i, huaso ni sibolis dohot hamatean i mansai nalnal do i di matana, gabe mabiar ma ibana, gaor rohana jala ndang mardame. Tona ni Paskah i tu hita: “Baritahon ma Barita Nauli i tu angka sisongon i!” Tadok ma tu nasida: “Nunga hehe Tuhan i, mangolu do Ibana jala bertindak mangantoi dohot mangatasi angka na masa di ngolunta.”

“Nunga hehe Kristus i,” ninna Barita Paskah i. Molo dibaritahon i tu hita, ndang holan na laho palengenlengen pinggol, alai fakta na marlapatan do i na marhinorhon tu ngolunta, nuaeng dohot sogot. Jesus naung hehe jala mangolu i sai ro do manopot hita, mian jala manggomgomi di tongatonganta. Ala Ibana boi hita mangalo dosa dohot sibolis, margogo mangarajumi hamatean gabe dalan manjalo hangoluan. Ibana huhut hadameonta. Molo pe madabu hita tu dosa, boi do pos rohanta mangido dohot manjalo hasesaan. Laos ala Ibana hehe hita di tingki on tu hangoluan na imbaru, i ma hangoluan na di bagasan panghirimon dohot las ni roha. Luhutna i pasingkoponNa do di ari sogot, di na ro Ibana mangalap jala pabongot hita tu harajaon dohot hangoluan na hot saleleng ni lelengna.

Jkt.26.03.2013/mvs

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

Read More..

3.24.2013

Jumat Agung



SERMON JAMITA ARI HAMAMATE NI TUHAN JESUS, 29 MARET 2013
Mat.23:33-39

Patujolo

Hombar tu bangkona songon panurat na sistematis, bindu 23 pambuatan ni turpuk jamita tu Ari Parningotan di Hamamate ni Tuhan Jesus 2013 on hibul do dipangke si Mateus pajojorhon pinsangpinsang ni Tuhan Jesus tu angka parise dohot sibotosurat (1-36) dohot lumbalumba uhum tu Jerusalem (37-39). Di bonana (1-12) digombarhon, ndang tullom pinsangpinsang i dihatahon Jesus tu angka parise dohot sibotosurat i, alai di bagasan kerangka sipaingotNa tu natorop dohot tu angka siseanNa do. Disi, dihatahon Jesus do manang piga penilaianNa di angka parise dohot sibotosurat i, jala marhaborhatan sian i ma dipasahat muse podana tu natorop dohot tu angka siseanNa i. Alai di bagian na mangihut (13-36) digombarhon, dihatahon Jesus do pinsangpinsangNa i tullom tu angka parise dohot sibotosurat i. “Marjea ma hamu sibotosurat dohot parise, hamu pangansi,” ninna manang na piga hali; dung i, ihut tusi dipajojor ma angka hahurangannasida angka na patut nian tadinghonon nasida.

Parise (Gr.pharisaioi, sian hata Aram perisha=separatist/na pinapulik), i ma sada horong di tongatonga ni angka partogi ni Jahudi. Sahat tu tingki ni Jesus, tardok nunga ganjang sejarah ni horong on, ai ninna nunga adong i andorang so porang ni si Makabeus. Na tubu do i songon reaksi tu semangat hellenisme naung mamungka rarat hatiha i di tongatonga ni hajahudion. Nunga torop sian halak Jahudi na ringgas rohana mangadopsi budaya Gorik, isara na mamangke goar Gorik. Mansai risik do angka parise i tu patik ni si Musa. Dijaha nasida do i tangkas, disulingkiti, ditafsirhon jala diajarhon. Ala ni parbinotoanna na mansai bagas taringot tu patik i, laos digoar do nasida sibotosurat manang sibotopatik. Taringot tusi, didok JT Nielsen do, “Parise i ma sibotosurat, jala sibotosurat i ma parise.” Di ay.2 didok Jesus do, “Dihunduli angka sibotosurat do habangsa ni si Musa.” Habangsa ni si Musa, i ma sada hundulan manang mimbar di sinagoge. Disi do halak jongjong laho manjaha patik i, jala laos disi muse hundul laho manafsirhon manang mangajarhonsa. (Songon i do aturanna di bangso Israel, jongjong do halak manjaha hata ni Debata, alai hundul do anggo mangajarhon manang manjamitahon. Na niondolhonna disi, di tingki na jongjong i hata ni Debata do na hinatahonna, alai anggo di tingki na hundul i hatana na hinatahonna) Diklaim angka parise dohot sibotosurat i do na holan nasida do na marhak manafsirhon patik i. Na laos marlapatan ma i, holan nasida do na marhak manghunduli habangsa ni si Musa di angka sinagoge. Hombar tusi, gabe adong do na padomuhon goar parise i tu hata Aram parasy, lapatanna penafsir. Sapanjang masa pangulaon ni Jesus Kristus di portibi on, sai dialo angka parise dohot sibotosurat i do Ibana. Sian i, bolas ma antusanta boasa tung songon i paminsang ni Jesus di nasida di bindu 23 on.

Hatorangan

Di ayat parjolo ni turpuk on, digoar Jesus do parise dohot sibotosurat i ulok (Gr.ofis= serpent/snake). Patuduhon hinajorbutna, ditambahon dope muse goar anak ni ulok dari (Gr.echidna=viper/ular beludak), i ma samansam ulok na marbisa situtu; na mempunyai naluri pembunuh, na hohomhohom manang terang-terangan menyerang manang na aha pe na dihilala mamboan mara tu dirina. Molo dipargut halak, jorbut do panghorhonna, ai magurbak ma dagingna, mansai mohop panghilalaanna songon na tinutungan jala ndang jarang sahat ro di na mate. Dipangke do jotjot ulok i songon gombaran ni kelicikan dohot kepalsuan. Songon i ma pangalahona di na dipangke i laho manggoari angka parise dohot sibotosurat, naeng patuduhononna do kelicikan dohot kepalsuannasida. Marsipalensem manang marsipaulaula, idaon burju hape jahat. I do na binereng ni si Johannes Pandidi umbahen didok tu nasida, “Hamu anak ni ulok, ise do mangajari hamu pasidinghon rimas na ro sogot?” (Mat.3:7). Di sada sisi, na mangula do si Johannes Pandidi songon sada pengkhotbah hari kiamat. Ari ni Kristus i dibereng ibana do i songon ari uhum. Molo ro Ibana, tabaonNa ma angka hau na so marparbue jala dabuhononNa tu api, purpuronNa ia gandumNa jala paiasonNa pardegeanNa, papunguonNa ma angka na porngis tu sopoNa, alai anggo lapung dohot hurangkam tutungonNa do tu api na so ra mintop. Umbege i marroan do angka parise padidihon dirina. Didok rohanasida, malua do nasida sian rimas na ro sogot i ala ni pandidion naung jinalona i. I ma kelicikan dohot kepalsuannasida, naeng malua marhite sian tipu daya, ai anggo tutuntutan ni pandidion i, i ma hamubaon ni roha i ndang diamborishon. Sahat tu tingkat na tertentu, Jesus pe sada pengkhotbah hari kiamat do. Dibaritahon Ibana taringot tu hasosonggop ni harajaon ni Debata di tano on di bagasan kesementaraanna, na marudut tu kesempurnaanna di ari sogot. Mardomu tu hasosonggop ni harajaon i, adong do tingki paruhuman. Hombar tusi, dijouhon do hamubaon ni roha (pat.Mrk.1:15). Nang pe marasing konsepna, tarjalo angka parise do taringot tu harajaon ni Debata na binaritahon ni Jesus i. Dihasiholi do i, alai anggo joujou tu hamubaon ni roha i ndang dianturehon. Ala ni i ma asa digoar Jesus nasida ulok dohot anak ni ulok dari. Songon ulok dohot anak ni ulok dari na licik jala na palsu, tung beha ma bahenon nasida pasidinghon uhum naroko?

Hatangkangon ni angka parise dohot sibotosurat khususna, halak Jahudi umumna, nunga mamungka i sian ompunasida na manulak angka panurirang dohot na sinuru manopot nasida. Dibunu nasida do tahe na deba. Mangondolhon i ditaringoti do dison si Abel na durus mudarna di tangan ni hahana sandiri (1 Mus.4:8, 10). Dung i si Sakaria anak ni si Berekia. Ndang torang ise do na nidokna dison. Di 2 Kron.24:20-22 martaringot do tutu sahalak na margoar si Sakaria na mate tarbunu, alai anak ni si Joyada do, ndang anak ni si Berekia. Sian Sak.1:1 tarboto, anak ni si Berekia do tutu Panurirang Sakaria, alai ndang hea binoto, ai ndang adong tarjaha na mate tarbunu ibana di tangan ni bangsona. Alai manang na ise pe i, anggo na naeng ondolhononna dison i ma hajahaton ni Israel na so alang be rohana mamunu panurirang na sinuru ni Debata. Na paling mengejutkan tahe, dipatupa do i di emper manang di pelataran ni bagas joro i sandiri, di holangholang ni langgatan dohot bilut na songkal i, di inganan na badia na patut parbadiaan nasida nian.

 Songon pinompar ni sibunu panurirang (31), tean do bangko pamunuon i tu angka parise dohot siboto surat ro di sandok halak Jahudi angka na satingki dohot Jesus. Bahkan tu tingki na mangihut pe, tu zaman ni hakristenon torus do i ulahonon nasida. Hombar tusi ma didok Jesus di ay.34, bunuon nasida do deba sian angka panuriang, (Gr.profeetas= prophets/nabi), sian angka parroha (Gr.sofous=wise men/orang-orang bijaksana) dohot sian angka sibotosurat (Gr.grammateis=scribes/ahli-ahli taurat) sisuruonNa tu nasida, parsilanghononna deba, linsinganna deba di angka parguruannasida jala leleanna sian huta tu huta. (Panurirang dison, parroha dohot sibotosurat angka istilah hakristenon nama i. Bolas jadi, di tonga ni hakristenon perdana, lumobi di lingkungan ni si Mateus, adong do angka partohonan sisongon i). Taringot tu angka i, nunga disuriranghon Jesus hian i di jamita parsuruonNa na di Mat.10:17 duu. Siala saluhutna i ndang tagamon lias nasida sian uhum. Hombar tusi ma dilumbahon Jesus, “Asa mandatang tu hamu mudar ni na so marpipot …” (35a) dohot “Sasudena i mandatang sogot tu bangso on.” Ndang gaitgait lumbalumba ni Debata. Di angka na so olo muba, alai na sai marsihohot di dosa dohot hajahaton na niula ni ompuna, sai na luluhononNa do pangalaosion i marsundutsundut (pat.2 Mus.20:5) Taringot tusi, angka partogi ni bangso i do na paling bertanggungjawab, ai songon guru jala pangajari, ajar na sala do diajarhon jala tiruan na lipe ditiruanhon tu bangso i, gabe sai hot ma nasida di hatangkangon ni rohana be, ndang sahat tu hamubaon ni roha.

 Di ay.37-39, dilumbahon Jesus do uhum tu huta Jerusalem. Jerusalem do hutasabungan manang ibukota ni Israel. Manang di dia pe di portibi on, ibukota do sada na gumodang mempengaruhi pembentukan perilaku di sandok harajaon manang negara. Disi do raja dohot partogi angka na gumodang ditangihon halak, angka tokoh na pinatujolo jala na diharaphon halak, angka na pistar dohot pesohor na gumodang ditiru di sandok harajaon. Songon i do Jerusalem gabe penentu di sandok Israel baik selaku kesatuan politis manang pe parugamoon. Sian na jolo, nang di tingki ni Jesus. Disi do angka raja dohot parhuaso ni bangso i, angka sintua ni malim, Sanhedrin dohot partogi ni parugamoon. Manang songon dia sikap ni halak Israel pada umumna maradophon panurirang dohot angka na sinuru ni Debata manopot nasida, ndang terlepas i sian sikap ni Jerusalem selaku ibukota; sikap ni angka raja dohot parhuaso ni bangso i, sikap ni sintua ni malim, Sanhedrin dohot angka partogi ni parugamoon. Ternyata, sian na jolo sahat tu tingki ni Jesus bahkan tu pudiNa, sibunu panurirang do huta Jerusalem i jala sidangguri na sinuru manopot nasida; sibunu panurirang do angka raja dohot parhuaso, songon i sintua ni malim, Sanhedrin dohot angka partogi ni parugamoon, jala i do na tiniru ni halak di sandok Israel. Apala i ma na hinolsohon jala na sinolsolan ni Jesus di jamita on. Mangula do nian Ibana bahen haluaon ni huta i. Taringot tusi, pola do dipatudos Ibana tu pidong (Gr.ornis=hen/ayam) na papunguhon anakna tu toru ni habonghabongna laho mangondingi sian parmaraan dohot mangalehon halason asa mangolu. Ditopot do huta i manang na piga hali jala mangula Ibana di tongatonganasida; dijamitai nasida, diajari, dipaingot, diapoi marhite tanda halongangan, alai marisuang sai marsihohot do nasida di bangkona i, ndang olo nasida muba.

 Dung i dilumbahon Jesus ma uhum tu huta i, didok ma, “Ingkon tarulang do sogot angka bagasmuna.” Tarulang lapatanna, rumar, ndang marpangisi. Torop do halak mangantusi, na digohi do lumbalumba on di hasesega ni huta Jerusalem di taon 70 M na binahen ni si Titus, jenderal ni halak Rom.

Di ayat parpudi didok Jesus, “Ai Hudok ma tu hamu: Na so idaonmuna be Ahu olat ni on.” Na marhahonaan tu hamamateNa do i. Suang songon angka panurirang sinajolo i, Ibana pe bunuon nasida do, parsilanghononna so pola sadia leleng nari, dung i ditanom. Alai parsilangon dohot hamamateNa i ndada holan na laho pasombuhon bangko dohot hagiot pamunuon ni halak Jahudi i, lobi sian i do ai na laho patulushon sangkap hatuaon ni Debata na taringot tu jolma do i. Ala ni i, hehe do Ibana muse jala manaek tu surgo. Ndang idaon ni halak Jahudi be Ibana tutu. Alai tung apala disi do diungkap di nasida kesempatan tu panjangkonon di Ibana selaku Mesias, Sipalua na pinarbagabaga i, gabe dohonon nasida ma, “Pinasupasu ma na ro marhitehite Goar ni Tuhan i.”

Renungan

Raphon donganta sahaporseaon di sandok portibi on, di ari on tapatupa do parningotan di hamamate ni Jesus Kristus. Marragam do sikap ni halak angka na patupahon sadasada parningotan. Boi do rupani halak angka na patupa parningotan i manghatai taringot tu na masa i; manghatai mangalapati, mangisi manang menilai peristiwa na niingot i. Ia so i, boi do angka na patupa parningotan i hohom mamingkiri manang merenungkan lapatan dohot na nidok ni na masa i. Ninna roha, ndang apala ingkon pertentanghonon na dua i. Holan on, molo niulahon na parjolo i naeng ma manat, ai na boi do halak madabu disi tu pemalsuan manang pemutarbalikan fakta ala ni giot ni rohana menilai na masa i dohot mangisi parningotan i hombar tu lomo ni rohana. Alai molo tapatupa parningotan di hamamate ni Tuhanta Jesus Kristus, ndang asa gumodang hita manghatai, sabalikna do tahe, naeng gumodang do hita hohom mamangihon na nidok ni parsilangon dohot hamamateNa i, hohom mamingkiri na na sinoarahonna tu hita, jala hohom mangauhon lapatan dohot panghorhonna di hita. Mardomu tusi, marhaborhatan sian turpuk di hita ari on, adong do dua na naeng pamanatonta.

 Na parjolo, disoarahon parsilangon dohot hamamate ni Tuhanta Jesus Kristus i do tu hita hadosaon dohot hajahatonta. Songon parise dohot sibotosurat khususna, Jerusalem dohot Jahudi umumna na martaringot di turpuk ari on, pardosa do sude jolma. Suman tu ulok jala anak ni ulok dari angka na licik do saluhut jala na palsu, parroha sipalensem jala na marsipaulaula. Songon anak ni ulok dari, jumpang do di jolma i naluri pembunuh.Torang do i dapot idaon, ai di sundut paduahon dope nunga dibunu si Kain si Abel, anggina i. Songon i ma torus mangararati tondi pamunuon i. Ndang marimbar be ingananna dohot sialana, ai na boi masa do i dohot di angka inganan na badia jala na diulahon atas nama ugamo dohot tu angka na sinuru ni Debata bahen hasonangan ni hajolmaon nian. Angka i do na tarida di Golgata, di parsilangon dohot hamamate ni Jesus Kristus i. Hadir do disi sian sude rumang ni manisia. Parhuaso dohot parripe, parugamo dohot na so marpaho, parhalado dohot ruas, halak Jahudi dohot halak sileban, sude adong disi. Marasingasing haroroanna, marasingasing hajongjongan, status dohot perananna, alai di sada pangalaho, dos do nasida sude, pardosa jala parjahat; angka serigala terhadap sesama (homo homini lupus) na sedang memuaskan naluri membunuhnya. Ndang parsindak hita di parsilangon i, alai sude do hita terwakili jala terlibat disi. Dohot hata na asing, disi do hita di tingki na tarpajal Tuhan i. Ala ni i, dohot do dosa nang hajahatonta na disoarahon parsilangon dohot hamamate ni Tuhanta Jesus Kristus i.

Na paduahon, disoarahon parsilangon dohot hamamate ni Tuhanta Jesus Kristus i do tu hita uhum dohot haluaonta. Tu angka parise dohot sibotosurat khususna na martaringot di turpuk on, dilumbahon Jesus do uhum, didok, “Asa mandatang tu hamu mudar ni saluhut angka partigor na so marpipot,” jala tu huta Jerusalem didok, “Ingkon tarulang do sogot bagasmuna.” Songon i, ingkon mangonai do uhum ni Debata tu saluhut pardosa, ai na tigor do Ibana jala parrimas, na mangaluluhon hajahaton ni amaama tu angka anakna ro di sundut patoluhon dohot paopathon angka na sogo roha di Ibana. Alai dison ma Barita Nauli ni parsilangon dohot hamamate ni Jesus Kristus i, ai uhum na ingkon dabuhononNa hian tu jolma pardosa i dihonahon ma i tu Jesus na tarsilang i. Dohot hata na asing, di bagasan Jesus Kristus na tarsilang i, nunga diuhum Debata saluhut pardosa. Ala naung diuhum, sae ma sude utangna, sesa saluhut dosana jala malua. Laos i ma sinoarahon ni parsilangon dohot hamamate ni Jesus Kristus i di hita. Dohot do hita diuhum Debata di uhuman na nidabuhonNa tu Jesus Kristus i, jala ala naung diuhum, nunga sesa utangta jala malua hita. Alai songon dia do asa sahat i tu hita? Tahaporseai ma Ibana, tajangkon gabe Tuhan jala rajanta, tadok ma, “Pinasupasu ma na ro marhitehite Goar ni Tuhan i.”   

Jkt.25.03.13/mvs

 

                                                                                       

 

 

 

 

  

 

Read More..

3.09.2013

Judika


 JAMITA MINGGU JUDIKA, 17 MARET 2013

Ps.126:1-6

 

TURPUK (Edisi Revisi)

 

Tangiang Mangido Haluaon sian Habuangan

 

1 Ende hananangkok. Di na pinaulak ni Jahowa na tarbuang sian Sion,

songon halak na marnipi do hita.

2 Gok do pamanganta dohot engkel,

jala dilanta dohot olopolop;

   didok nasida do di tongatonga ni angka bangso,

“Angka na balga do dibahen Jahowa tu nasida.”      

3 Angka na balga do dibahen Jahowa tu hita,

jadi marlas ni roha ma hita.

4 Sai paulak ma, ale Jahowa, na tarbuang sian hami,

songon angka sunge di Negeb.

5 Angka na manabur di bagasan iluilu,

manggotil do sogot di bagasan olopolop.

6 Na mardalan jala tangis mangusung boni sisaburhononhon,

sai na ro do sogot mardongan olopolop mangusung angka borhos ni biur ni

gandumna.

 

SERMON

 

Patujolo

 

Tarrajum do Ps.126 on tu psalmen huria (mazmur jemaat), i ma samansam psalmen na niendehon ni huria manang punguan ni Israel. Di angka ombas dohot inganan na tontu, marpungu do bangso i, jala disi ma ditangianghon nasida angka psalmen sisongon on. Hombar tu sibonsiri dohot tujuan ni parpunguan i sadasada, gabe adong ma manang piga ragam ni psalmen huria i, isara psalmen andung, psalmen hamauliateon, psalmen pujian dohot na asing. Ps.126 on, tarrajum do tu na parjolo, psalmen andung manang ratapan. Dipatomutomu do angka psalmen sisongon i hombar tu kebutuhan ni parpunguan di na mangadopi ragam ni hasusaan. Di hamamasa ni logo ni ari rupani, sahit rarat, hataluan maradophon musu dohot angka na asing, marpungu do bangso i; marhohondo nasida, marpuasa jala martangiang sian nasa rohanasida mangido asa diingot Debata asi ni roha dohot hasatiaonNa tu nasida. Somalna, di parpunguan sisongon i ma dipatubegehon psalmen andung i.

 

Di Bibel hata Heber, rap dohot 14 nari psalmen na asing dibahen do ulu ni Ps.126 on syir hamm`alot. Manang na aha lapatan ni i, ndang torang be dapot botoon. Torop do na mamingkir na ende di pardalanan tu Jerusalem do i manang ende habobongot tu bagas joro laho mandohoti sadasada pesta parugamoon. Hombar tu patik i, tolu hali sataon, i ma di Pesta Paskah, Pesta Parlapelapean dohot Pesta Pentakoste, marpungu do halak Israel di Jerusalem. Marroan do nasida sian ganup luat, nangkok marodorodor tu Jerusalem. Disi ma ninna, lumobi na laho mamongoti bagas joro i diendehon nasida angka psalmen syir hamm`alot i. Hombar tusi, dipataripar do syir hamma`alot i tu hata Batak dohot ende hananangkok, hata Indonesia nyanyian ziarah. (Alai molo pinatangkas isina, di na 15 syir hamm`alot i, holan di Ps.121, 122 dohot 132 do tarhilala nuansa pardalanan tu huta Jerusalem dohot tu bagas joro).

 

Hatorangan

 

Di taon 538 asK diharuarhon Raja Kores do sada dekrit kerajaan na paloashon halak Juda angka na tarbuang di Babel mulak jala paulihon musengani Juda dohot Jerusalem naung leleng tarulang i. Di halak na asing na di ruar ni Israel, ra dirajumi do na masa i songon romantika ni sejarah sambing. Alai di pamerengan ni halak Juda, Debata Jahowa do na mangula laho paluahon bangso i hombar tu naung binagabagahonNa uju i marhitehite panurirangNa, si Jeremia (Jer.25:11-12; 29:10). Apala i do na hinatindanghon ni bangso i di pandohan na parjolo ni turpuk on. Ndang Raja Kores, alai Jahowa do na paulakhon  nasida sian habuangan i jala paianhon muse di Jerusalem, huta na badia i dohot di Juda, tano na pinarbagabaga i. Na luar biasa do i, na so dung hehe di bagasan rohanasida hian. Ingkon marhite raja ni bangso sileban i hape Ibana paluahon bangsoNa? Marningot i, gabe songon na marnipi do nasida.

 

Dung tarjolma sian na ‘marnipi’ i, gabe mansai las ma rohanasida. Taringot tusi didok do, “Gok do pamanganta dohot engkel, jala dilanta dohot olopolop.” Tontu do, ndang holan na mengkelengkel manang na margakargak nasida, ndang holan na marolopolop manang na marsuraksurak songon i so marlapatan, alai di bagasan angka pandohan na torang, dipatubegehon nasida do panindangion taringot tu na masa i angka na haantusan halak na umbegesa. Dohot hata na asing, dihatahon nasida do angka panindangion laho memaknai peristiwa i. Sian panindangionnasida i gabe diboto angka bangso ma na Jahowa do hape na mangula di bagasan saluhutna i, gabe didok nasida ma, “Angka na balga do dibahen Jahowa tu nasida.” So marhite panindangion ni Israel na memaknai na masa i, ndang sian dia dalan ni angka bangso sahat tu pangantusion dohot pengakuan sisongon i, ai ndang hombar i tu haporseaonnasida. Di na tarbuang halak Juda uju i, manginsahi do angka bangso mandok, “Di dia do nuaeng Debatanasida i?” (Ps.79:10; 115:2). Mangihuthon pamingkirion ni angka bangso sileban, parporangan ni sada bangso maralohon bangso na asing ndang holan parporangan ni na dua bangso inon i, alai dohot do parporangon ni debatanasida be. Sadalan tusi, molo talu sada sian bangso na dua i, ndang holan bangso i na talu, alai dohot do debatanasida. Songon i ma uju i, di na talu halak Juda dibahen Raja Nebukadnezar jala dibuanghon nasida tu Babel, di roha ni angka bangso i dohot do Jahowa i na talu, gabe ndang sanggup mampartahanhon bangso i. Konsekuensina ndang holan tu bangso i, dohot do tu Ibana, ai gabe Debata na luntang lantung ma Ibana, ndang adong be daerah kultusna, ndang adong be bangso na mamuji dohot mamele Ibana, jala ndang adong be inganan dohot joro habadiaonNa, gabe so botoon be manang na di dia Ibana; ndang haluluan, ndang tarjou, ndang tarpuji jala ndang tarsomba. Ala na saling bergantung do angka debata dohot jolma di bagasan hubungan resprositas, memberi dan menerima, mangihuthon angka bangso sileban i marhaso pe angka debata, pinarhuasoan ni jolma do. Molo so adong be umatna, nunga mago be huaso ni debata na songon i, jala ndang na tagamon mulak be i, ai so adong be jolma na mambahen marhuaso ibana. Hombar tusi ma asa dipandok nasida, “Di dia do nuaeng Debatanasida i?” Alai – sahali nari – dung dibege nasida panindangion ni halak Juda na memaknai na masa i, gabe dipandok nasida ma, “Angka na balga do dibahen Jahowa tu nasida.” Angka na balga, lapatanna, ndang holan sada manang dua, alai serangkaian tindakan penyelamatan angka na balga. Ulaon na balga do na binahen ni Debata na martahihon haluaon ni Israel, ulaon na balga do na binahenNa na mamangke Raja Kores laho paluahon nasida, ulaon na balga do i na sinunggulanNa i roha ni bangso i mulak tu Jerusalem dohot tano Juda, ulaon na balga do i na niiringiringNa i bangso na pinaulakNa i di pardalanan sian tano Babel tu tano Kanaan, ulaon na balga do i na pinatolhasNa i nasida tu Sion dung mamolus pardalanan na maol jala na ganjang dohot angka na asing dope.

 

Di ay.3, diulahi halak Juda do muse panindangionnasida i, didok, “Angka na balga do dibahen Jahowa tu hita.” Ndang na maniru pandohan ni angka bangso na asing i nasida disi, ai songon na nidok nangkin, nasida do gariada na memaknai na masa i umbahen na sahat angka bangso na asing i tu panandaon dohot pangokuon di habalgaon ni ulaon na pinatupa ni Debata Jahowa i. Jadi na mangulahi panindangionnasida i do halak Juda i dison, mangulahi mangokuhon di tongatonganasida sama nasida paboa angka na balga do tutu naung binahen ni Debata di nasida, jala maradophon i, patut do nasida marlas ni roha. Ndang marlas ni roha boti, ingkon marlas ni roha di adopan ni Debata Jahowa do, i ma na marlas ni roha na mamuji jala mangolophon GoarNa. Las ni roha i do na songon motivasi na umbagas jala na umpolin ni engkel dohot olopolopnasida na martaringot di jolo i.

 

Peristiwa hamulahan di taon 538 asK i ndang pintor pasidunghon sude parsoalan. Ndang sidapot na tipak nasida di na saluhut, alai ingkon na paulion nasida do jolo Jerusalem dohot Juda naung leleng tarulang i. Ndang ulaon na mura i. Marningot i, ndang sude na tarbuang i na hehe rohana mulak, alai torop do na lomoan rohana tading di habuangan i. Lumobi ma i angka na mora, naung marhasil jala mapan ekonomina. (Di habuangan Babel i, bebas do halak Juda mangulahon saluhut, bebas marugamo dohot maradat, bebas marporlak jala manganhon parbuena, bebas martigatiga jala marsaulihon hasilna, gabe torop do sian nasida na gabe mamora. Angka i ma godangan na so lomo be rohana mulak) Niantusan do i, ai molo mulak nasida antong ingkon na mamungka do muse sian nol. Na gabe boban partondion do i di angka na mulak i, naung sahat jala mian di Jerusalem dohot Juda. Songon bangso ni Debata, masihol do rohanasida mangolu di bagasan kebersamaan. Ala ni i, martangiang do angka naung mulak i mandok, “Sai paulak ma, ale Jahowa, angka na tarbuang sian hami.” Sasonangsonang nasida di habuangan i, na tarbuang do goar ni i. Adong tahe na sangat esensial na hurang bahkan na mago sian ngolunasida, ai dao nasida sian pusat ni pardomuan dohot parsaoran tu Jahowa. Manggombarhon i ditaringoti ma dison angka sunge di Negeb (dangsina). Aek do esensi ni sada sunge, molo so maraek be, ndang targoar be i sunge. Songon i do angka sunge di Negeb, mahiang do i di ari logo, ndang marisi aek. Marsik ma dohot angka sumur ro di ambar, gabe mahiang angka tano. Songon na mate sude, ndang tarula, ndang tarsuan jala ndang tubu agia aha. Alai molo ro udan, gok aek ma muse angka sunge i; marisi ma dohot angka sumur ro di ambar, gabe songon na mulak mangolu muse tano i, ai martubuan ma angka suansuanan. Songon i ma dibayanghon dison, suman tu tano Negeb di ari logo do ngolu ni halak Juda di tingki i, ai adong dope sian nasida na tinggal di habuangan. Ndang holan derita ni angka na di habuangan inon i, dohot do derita ni angka naung mulak. Dohot hata na asing, di angka naung mulak i pe tarhilala dope halilu dohot pangarontan ni habuangan i. Hombar tusi ma martangiang nasida mangido asa dipaulak Debata muse angka na tarbuang sian nasida; dipaulak esensi ni ngolu i di nasida sude, di na di bona pasogit dohot na di habuangan, i ma pardomuan dohot parsaoran tu Ibana na berlangsung di bagasan hasadaon dohot di kebersamaan.

 

Sahali nari, ndang sidapot na tipak angka na mulak sian habuangan i. Ndang pintor rade angka na tau hangoluan dohot hasonangannasida, alai ingkon na pungkaon nasida do jolo angka huta asa adong siinganannasida, rimbaonna dohot porlak jala saburhonona angka boni asa adong sihangoluhononnasida. I pe, ndang ulaon na mura, na maol do, ai tano i nunga leleng tarulang. Patuduhon maolna pola do didok, na manabur nasida di bagasan iluilu, jala mardalan tumatangis mangusung boni sisaburhononhon. Siangkup ni maolna, ndang adong tanda na tarida na boi paposhon roha paboa boni angka na sinaburhonnasida i pasti do i tubu, magodang jala marparbue. Holan haporseaon di Debata Jahowa i do na boi paposhon rohasida, Ibana do na manjamin paboa na so magopo sambing sandok na niula dohot na hinalojahonnasida, alai sai na masa do sogot tingki las ni roha ni gotilon gabe ro nasida mardongan olopolop mangusung angka borhos ni gandumna be.

 

Renungan

 

Suang songon halak Juda na tarbuang di Babel, songon i do hita tarbuang di bagasan huaso ni dosa, huaso ni sibolis dohot hamatean. Mansai bernit jala dangol do na tarbuang i. Alai songon nidok ni endenta No.136:2, na gabe joujou do dangolta i mangido tolong tu Jahowa. Di bagasan Tuhanta Jesus Kristus naung ro tu tano on, nunga dialusi Debata hita, jala songon na sinoarahon ni goar ni minggunta sadari on, Judika, nunga diluluhon hita tu sitolusada na jahat i, jala dipalua hita. Na luar biasa do i, halongangan bolon, jala songon nipi do hajajadina.

 

Maradophon pambahenan ni Debata na paluahon i patut do hita marolopolop jala marlas ni roha. Alai ndada holan na marlas ni roha boti, lumobi na marlas ni roha di bagasan rumang tano on. Halalas ni roha dohot olopolop tano on, jotjotan do i marlaok dosa. Didok na mandok, wein, weib und gesang (anggur, parompuan dohot endeende), angka i do jotjot na mencirikan las ni roha dohot olopolop ni portibi on. Ndang songon i anggo las ni roha ni angka na pinalua ni Debata, las ni roha na polin do, na badia, na mamuji jala na gabe panindangion di Jahowa dohot di pambahenanNa. Marhite i gabe ditanda halak ma Tuhan i, ditanda dohot angka ulaon habalgaonNa jala dipujihon.

 

Ulaon habalgaon ni Debata na paluahon i sai diuduti do i sian tingki tu tingki. Nunga talu nian dosa i, sibolis dohot hamatean i, alai suman tu ulok naung malisat uluna, mangalbasi dope ihurna jala margogo mangago. Mangula do sitolusada na jahat naung talu i marhite lan cara dohot di ragam ni konteks ni parngoluon, isara di parugamoon, politik, ekonomi, masyarakat, budaya dohot na asing. Otik godang, taalami do i di tonga ni bangsonta, di Negara Republik Indonesia on. Songon halak Kristen taalami do rupani perlakuan tidak bersahabat sian angka donganta sabangso na intoleran na diulahon atas nama ugamo, jala songon warga ni masyarakat dohot negara, mansai torop do sian hita on na mengalami perlakuan tidak adil di bidang ekonomi dohot kesejahteraan umum. Adong do tahe na manghilala songon halak na tarbuang di tanona sandiri, manang na tarjaja di tonga ni bangsona, jinaja ni negarana, pamarentana manang angka partogi ni bangsona. Torop na agoan di esensi ni ngolu i, na so umboto agia aha be taringot tu mutmut ni pardomuan dohot parsaoranna tu Tuhan dohot tu donganna jolma. Di bagasan saluhutna i, Tuhanta i do pangondianta. Ala ni i naeng martangiang do hita tu Ibana mandok, “Sai paulak ma, ale Jahowa na tarbuang sian hami.” Angkup ni i sai tajouhon ma nang na sinoarahon ni Minggu Judika sadari on, “Luluhon ahu ale Debata jala parbadahon badangku dompak bangso na so daulat roha, sai palua ma ahu sian baoa siulahon sipaototo dohot hajengkelon. Ai Ho do Debata haroroan ni hagogoonhu. Tongoshon ma hatiuronMu dohot hatigoranMu angka na manogu ahu, pataru ahu tu dolok habadiaonMu dohot tu ingananMu.” (Ps.43:1, 2b-3)

 

Haluaon na di bagasan Kristus i na marhahonaan do tu hajolmaonta na utuh, tu daging dohot tu tondi. Songon angka naung pinalua, na tarjou do hita mangharinggashon angka ulaon na denggan na gabe parguna ni hangoluan. Haporseaon dohot haluaon na di bagasan Jesus Kristus i ndang paloashon hita gabe angka jolma na losok, na mangalompit tangan manatap langit huhut paimaimahon, alai ingkon gabe angka halak na ringgas do mulaulaon. Nang pe songon i ndada boi saguru gogo dohot tu na mamuspus, ingkon saguru tu haporseaon do. Siingoton jala siauhononta do hata ni endenta No.373:1 i na mandok, “Mangula hita jolma manabur boni i, alai anggo jadina di Debata do i.” Ala ni  haporseaon i, pos ma rohanta jala manghirim paboa sian asi dohot mala ni roha ni Debata sai na marparbue do angka na taula, gabe adong sihangoluhonon dohot sipangkeonta laho manghobasi haluaon ni hajolmaon. Haluaon na utuh, pardagingon dohot partondion na disagihon jala diparsaulihon ganup ari.

 

Jkt.01.03.2013/mvs   

     

  

 

 

   

 

 

  

 

         

 

 

Read More..