2.14.2010

Invocavit

SERMON JAMITA TU MINGGU INVOCAVIT, 21 PEBRUARI 2010
1 Tim.6:11-16


Patujolo

Surat 1 Timoteus ditongos si Paulus do sian Makedonia di pardalananna parpudi dung malua ibana sian hurungan di Rom. (Tumangkas ida Sermon Jamita tu Minggu Estomihi, 14 Pebruari 2010). Di Bibel Batak, dibahen do judul ni turpuk on (sahat tu ay.21) Hata Parujungan tu si Timoteus. Di jolo ni on (ay.6-8) ditaringoti do uli ni hadaulaton (ibadah dalam arti yang luas) dohot sabam ni roha. Ihut tusi (ay.9-10) jea ni angka na naeng mamora jala na holongan di hepeng. Pangalaho na so patut jumpang do i di angka parhalado ni huria (pat.1 Tim.3:3). Marhaborhatan sian na dua i ma dipasahat Hata Parujungan na tu si Timoteus on.

Hatorangan

Digoar Apostel Paulus do si Timoteus dison halak ni Debata (Gr. anthroope Theou/man of God/manusia Allah). Na marharoroan do i sian Padan na Robi. Di 5 Mus.33:1 rupani, digoar do si Musa halak ni Debata (Hb. ‘iysh-haa-‘Elohiym/man of God). Laos songon i do di Ps.90:1, alai di Bibel na marhata Batak dipataripar do i disi dohot naposo ni Debata. Di 1 Sam.2:27; 9:6; 1 Raj.12:22 dipangke do tong goar i tu panurirang dohot tu na sinuru ni Debata, jala di 2 Tim.3:17 tu sandok na porsea. Songon halak ni Debata si Timoteus, songon i ma sosososo ni si Paulus dison, ingkon maporus do ibana sian giot ni roha tu hamoraon na ojak di roha na holongan di hepeng. Alai sabalikna, ingkon na eahanna do ragam ni halidangon (kebajikan) i ma: (1). Hatigoran, sikap na mangalehon tu ganup na patut jambarna be; tu Debata na patut tu Debata, tu jolma na patut tu jolma. Dohot hata na asing, manggohi kewajiban tu Debata dohot tu jolma. Manang na angka dia i nunga dipatorang i di hata dohot patik ni Debata. Ala ni i na laos marlapatan do hatigoran i manghangoluhon hata, patik dohot lomo ni roha ni Debata. (2). Hadaulaton, i ma na pahombarhon ngolu tu rupa ni Debata (image of God) dohot tu pingkiran ni Kristus (mind of Christ). Dipungka do i di parsombaon (ibadah) na dipatupa di hadirat ni Debata di inganan na tontu, dung i ditorushon marhite panghangoluhonna di hangoluan siganup ari. Dohot hata na asing, hadaulaton, i ma ibadah dalam arti yang seluas-luasnya, manang kesadaran paboa na ingkon torus manorus do jolma i mangolu di hadirat ni Debata. (3). Haporseaon, i ma panjangkonon tu Kristus songon Tuhan jala Sipalua ro di sude aspek dinamisna, isara hasatiaon, haburjuon dohot parsihohoton; sihaporseaan jala sihaposan. Halak ni Debata ingkon satia do i jala haposan; satia tu hatana, satia tu padanna, haposan di angka na pinasahat tu Ibana, sihaporseaan di saluhut pambahenanna. (4). Holong ni roha, i ma kondisi rohani na patauhon jolma mangolu songon Debata. “Haholongon do Debata” (1 Joh.4:8); manghaholongi mandok, mangolu songon Debata. (5). Habengeton, i ma hatauon manaon sitaonon ala ni haporseaon. Ndang na mandok na gabe talu manang menyerah tu sitaonon i, ndang; alai marusaho do manghamonanghonsa. (6). Lambok ni roha, i ma tondi na tenang, jiwa na so olo meledak di bagasan muruk dohot rimas. Ndang tondi na mangirput i manang na mangingking maradophon sitaonon dohot paraloan, alai tondi na boi memperlakukan diri sandiri do dohot sesamana songon na sapatutna. Songon i do Jesus uju na dipastap sada opas di adopan ni paruhuman ni Sintua ni Malim, ndang mauhom Ibana; dipinsang do tahe opas i alai ndang di bagasan rimasNa, didok: “Ia na hurang na Hudok, hajongjonghon hurangna; alai anggo na hona do, boasa pastaponmu Ahu?” (Joh.18:23). I ma halambohon.

Angkup ni saluhutna i, di ay.12 dipaingothon Apostel Paulus dope tu si Timoteus asa manghaburjuhon paraloan haporseaon. Na marpambuatan do sipaingot on sian dunia olah raga. Nasa halak na marsiadu (bertanding), ingkon dihaburjuhon do parlojongonna; dipukpuhi dagingna, mandok dilatih, jala dipatunduk, lapatanna diorom nasa sioromonna (pat.1 Kor.9:24-26). Paraloan do nang haporseaon i, paraloan na denggan; parsiaduon do i manang parlojongon (pat.Plp.2:16). Nasa na dohot di parlojongon i ingkon ramotanna do dirina, aloonna hisap dohot dosa na gigir manghaliangi (pat.Heb.12:1), dieahi tu jolo, dipuspus dompak pandang i, dompak upa hamonangan (pat.Pil.3:12-14), i ma hangoluan na salelenglelengna. Angka na monang di parsiaduon ni halak Gorik hatiha i, dijalo do upana karangan daun pohon zaitun, na laho malos. Alai angka na monang di paraloan haporseaon i jaloonna do upana hangoluan na salelenglengna, na so ra mansohot jala na so ra malos (pat.1 Ptr.1:3-4) Tu haporseaon i do si Timoteus dohot sandok halak Kristen tarjou, tu na maralohon dohot tu na manghirim di upa hamonangan i. Taringot tusi, ndang na imbaru be i di nasida. Songon angka na marsiadu di parsiaduon tano on naung diboto be do rumang ni parsiaduon i jala naung rade do nasida tusi. Taringot tusi dipapatar do i di jolo ni torop sitindangi, i ma angka na marnida (penonton ni) parsiaduon i. Suman tusi ma angka na porsea i, naung diboto be do na hinaporseaanna, diboto be konsekuensina, diboto be dohot upana. Nunga diparhatopot i jala dihatindanghon be di na gabe porsea nasida. Rupani, di tingki na tardidi nasida dihatindanghon be do haporseaonna taringot tu Debata, taringot tu Jesus Kristus, taringot tu Tondi Porbadia dohot ulaonNa. Marhite na manghatindanghon i, dipapatar do di jolo ni torop sitindangi, i ma huria i paboa na rade nasida maralohon paraloan haporseaon i di bagasan panghirimon di upa hamonangan i.

Di ay.13-14 dipatik Apostel Paulus dope si Timoteus. Dipatik, mandok dipaingot, diatur, diparenta. Diulahon do i di jolo ni Debata, mual ni ngolu jala na pangoluhon saluhut, tarmasuk si Timoteus. Ala ni i, marhuaso do Ibana manjou ibana mangula di harajaonNa. Dipatik ibana di jolo ni Debata asa sai diingot, ndada jolma na niadopanna disi, Debata do. Dung i, dipatik do ibana nang di jolo ni Kristus na manghatindanghon na denggan i di jolo ni si Latus. Di jolo ni si Latus dihatindanghon Jesus do, na laho manghatindanghon hasintongan do umbahen na tubu Ibana tu hasiangan on (Joh.18:37). Na gabe tiruan ma i dohot dorongan di si Timoteus di na mangulahon na pinarentahonna i. Hata ni patikna i: “Radoti patik i so marlindang, so hasurahan!” Patik dia i? Parjolo, i ma angka sipaingot naung dipajojor di jolo i; paduahon, sude parenta na dipasahat tu ibana songon parmahan ni huria Epesus; patoluhon, sude pangajaran manang doktrin ni Kristus Jesus. Ingkon pahombaron ni si Timoteus do sude ngoluna tusi. Torus manorus, sahat ro di haroro ni Kristus paduahalihon. Di mulana, porsea do si Paulus na tibu do Kristus i ro, tagan di ngoluna dope raphon donganna satingki (pat.1 Tes.4:15-17). Hombar tusi ma dipaingot si Timoteus dison asa mangaradoti patik i so hasurahan sahat tu hapapatar ni Kristus i. Alai di pudian ni ari, muba do pangantusionna taringot tusi, gabe diparade ma dirina laho mate (pat.2 Tim.4:6).

Ndang gaitgait haroro ni Kristus i. Alai taringot tu ari dohot sadiharina ndang adong na umbotosa. Agia Anak i, agia surusuruan, holan Ama i do (pat.Mat.24:36; Ul.1:7). Alai di hajujumpang ni tingkina, hombar tu na binuhul ni Ama i, sai na ro do Ibana paujunghon ulaon haluaonNa. Digoar do dison Ama i Namartua (Gr. makarios/blessed/berbahagia), mandok nampuna tua, bona jala mual ni haluaon. Di bagasan dohot marhite Jesus Kristus naung ro tu tano on nunga dipatulus i, jala sipaujungonNa ma i haroroNa na paduahon i. Laos digoar dope Ama i Pargogo (Gr. dunastees/potentate/penguasa), mandok parhuaso. Sasadasa do parhuaso, ai Ibana do na manompa dohot nampuna nasa na adong. Alai sian tahiNa dipasahat do huaso i tu Kristus i, jala i ma na naeng papataronNa di haroroNa na paduahalihon i. Hombar tusi ma didok dison: “Patar ma Ibana bahenon ni Namartua i, Pargogo sasadasa, Raja ni angka raja, Tuhan ni angka tuan.” Raja, mandok pamarenta, panggomgomi; tuan, lapatanna parhuaso (penguasa), nampuna (pemilik).

Di ay.16, dipaujung do tupukta on marhite sada panindangion na marrumang doxologi manang pamujion di Debata. Ndang na sidung dope nian sipaingotna na tu si Timoteus i, siudutanna dope i di ay.16-21. Alai somal do si Paulus mambahen na songon i; di tingki manaringoti sadasada parsoalan, molo adong arbis otik taringot tu habalgaon ni Debata, dipasohot do jolo panghataionna i jala digonti dohot pamujion di Debata, dung i pe asa ditorushon muse panghataionna i. Didok ibana: “Sasadasa do na so olo mate.” Na sian saleleng ni lelengna do Debata jala sahat tu saleleng ni lelengna, na so marmula jala na so marujung. Dung i: “Siingani hatiuron na so tartopot.” Marhabangsa do Debata di surgo, di hatiuron na so targombarhon. Mansai tiur; ala ni tiurna, ndang ringkot disi mata ni ari, bulan dohot angka bintang, jala ndang tartahan mata ni hajolmaon. Dung i muse: “Na so dung diida jolma Ibana, jala ndang tarbereng.” Ndang adong halak naung dung marnida Debata, ai tutu ndang tarbereng agia ise Ibana. Hea do dipangido si Musa marnida Ibana, alai di na dipabolushon Debata hamuliaonNa sian jolona, ndang anggo bohiNa, ndang manahan si Musa, pintor manungkap do ibana tu tano (2 Mus.33:18 duu; 34:6 duu). Dung pe di ari sogot i, habongotan jolma ma surgo i jala idaonna rupa ni Debata (1 Joh.3:2). Na so martudosan do Debata, andul sian ajiaajian ni angka bangso, angka na so tutu Debata (pat.Turpuk Sijahaon: Jer.10:6-10). Marningot hasongkalon dohot hamuliaon ni Debata, ndang adong be na tardok jolma so lobi sian na mamuji jala pasangaphon Ibana mandok: “Hasangapon dohot hagogoon ma di Ibana ro di salelenglelengna.” Amen.

Sipahusorhusoron

Invocavit do goar ni minggunta ari on. Minggu na parjolo ma on di hita di ariari parningotan di panaonon manang passion ni Tuhanta Jesus Kristus. Na marpambuatan do goar ni Minggu on sian hata ni Ps.91:15 na mandok: “Jouonna ma Ahu, jadi alusanHu ma ibana, sai dongananHu do ibana jumpa hagogotan, paluaonHu do ibana, jala marmulia ibana bahenonHu.” Padan ni Debata do i na marbagahon alus dohot pandonganionNa di angka halak na joujou tu Ibana di bagasan parungkilonna. Padan na hot do i na sai boi hirimon di angka na porsea, tarmasuk di hita angka na mangolu di tingki on dohot di inganan on. Alai songon dia ma hita manghirim disi?

Na parjolo, tahangoluhon ma parange ni halak ni Debata. Digoar si Paulus do si Timoteus dison halak ni Debata. Goar na balga do i na dibasabasahon parjolo tu si Musa, dung i tu panurirang songon si Samuel, dohot tu na sinuru ni Debata songon si Semaya. Di pudian ni ari dihonahon do i dohot tu sude na porsea. Goar na balga i ndang sae holan dijujung, alai ingkon na dipataridahon do di hangoluan dohot pangalaho ariari, i ma na pasidinghon giot ni roha tu hamoraon na ojak di roha na holongan di hepeng, alai sabalikna dipareahi halidangon manang kebajikan isara hatigoran, hadaulaton, haporseaon, holong ni roha, habengeton dohot lambok ni roha. Mansai ringkot ma i ingoton jala parungkilhononta, ai ndang masalpuhu molo nidok nunga hira sange jolma di tingki on digomgomi tondi materialisme dohot konsumerisme. Lam tu argana do hepeng, lam tu ringkotna. Di na deba tahe, sai hira i nama na umarga jala na rumingkot. Sadalan tusi, lam tu ringkotna do roha ni halak memiliki nasa na boi tuhoron marhite hepeng; belanja tu angka mal manang tu pusat-pusat perbelanjaan angka na so hurang menawarkan ragam ni situhoron na mangaliliani jala mambahen pia mata. Ndang sai ala adong ni hepengna, alai tung ala na so olo do hatadingan di parsiaduon tu hamoraon na so manahan i. Ndang holan di situan natorop, di angka parhalado ni huria pe jumpang do i. Di sada buku na binsar di taon 2008, didok sada halak do: “Sebagian orientasi kehidupan para pendeta HKBP sekarang ini umumnya hanyalah mengejar materi (materialistis) atau uang, seolah-olah uang ‘maha kuasa’ baginya.” Alai sabalikna, hombar tu pergeseran ni sistem nilai lam moru pangargaion ni jolma di angka na targoar halidangon manang kebajikan. Songon na nidok di Minggu na salpu, molo adong halak nuaeng on na mansai denggan parkarejoanna, alai ndang pintor mamora ala ni tigorna, unang be na asing, natorasna pe digoari nama i na loahon. Laos di buku na nidok ondeng, didok halak i dope: “Menurut pengamatan saya selama 30 tahun belakangan ini, ada sebagian pendeta HKBP yang telah merosot kadar pengabdiannya. Pada umumnya mereka tidak memiliki dedikasi, tidak ada idealisme, tidak memiliki integritas dan kasih sayang kepada anggota jemaat, terkecuali bagi mereka yang memberi hamauliateon.” Ndang sala na mamora, ndang dosa na mangalului hamoraon, alai ingkon na ulahononhon do i di bagasan halidangon ni halak ni Debata, i ma hatigoran, hadaulaton, haporseaon, haholongon, habengeton, dohot halambohon.

Na paduahon, tahaburjuhon ma paraloan haporseaon i. Marhaborhatan sian dunia olah raga, dipaingot si Paulus do si Timoteus dison asa manghaburjuhon paraloan haporseaon na denggan i. Nasa marsiadu di parsiaduon tano on, ingkon sadar do di hajongjonganna, jala hombar tusi ma ibana memperlakukan dirina. Diparade dirina, dipukpuhi, mandok dilatih; dipatunduk, lapatanna diorom nasa sioromonna. Dung i di parlojongon i, ingkon burju ibana mangeahi tu jolo. Ingkon parhatopotonna do huhut, mansai na arga do upa hamonangan i jala na patut paralohonon sian nasa gogo. Hombar tusi, ingkon puspusonna do tu pandang i asa dapotan ibana. Songon i, ingkon ingoton ni sude na porsea do paboa paraloan do ngolu on, parsiaduon. Nasa na dohot di parsiaduon i ingkon paradeonna do dirina; diorom nasa sioromon, jala dipeakhon nasa na tau pasorathon dohot dosa na girgir manghaliangi; dihalupahon na di pudina, dieahi na di jolo, dipupus dompak pandang i, dompak upa hamonangan ni angka na burju marroha. I pe mansai ringkot do ingoton jala parungkilhononta. Ndang masalpuhu ia nidok, di tingki na parpudi on nunga lam rangkak halak na sadar paboa atlit ni harajaon ni Debata do ibana na tongon marsiadu tu surgo, alai sabalikna lam tu toropna do idaon na sai hira marsiadu dompak pusat ni hamagoan i. Ndang ditadinghon dope nian hakristenon, alai panghirimon di hangoluan na saleleng ni lelengna i ndang apala godang be mangalehon motivasi dohot gogo di parlojongonna, jala manontuhon tujuan ni pardalananna. Atik boha tahe adong naung ganggu taringot tusi. Sai hira na mandok, molo tung adong do surgo i ba niula na marugamo on, alai molo tung pe so adong ndang pola dia i, ai so holan iba na songon i. Ndang tarbahen manang ise marspekulasi taringot tu ngoluna, ai diida Debata do i, diida Kristus, dohot surusuruan jala dihatindanghon jolma. Si Paulus mandok: “Tangkup ma hangoluan na saleleng na salelenglelengna, ai tusi do ho dijou.” Na marlapatan do i, pemilikan di hangoluan sogot i ingkon dipastihon do i di tingki on. Na so manangkup i di tano on ndang adong sihirimon ni i manjalo i di ari sogot. Ala ni i, tahaburjuhon ma paraloan haporseaon na denggan i.

Na patoluhon, marhahirimon ma hita di hapataran ni Kristus Jesus dohot Debata. Ndang gaitgait haroro ni Kristus i. Alai anggo ari dohot sadiharina, ndang adong na umbotosa. Agia surusuruan, agia Anak i, nda holan Ama i. Alai di hajujumpang ni tingkina, hombar tu na binuhul ni Ama i, sai na ro do Ibana di bagasan hasangapon laho paujunghon ulaon haluaon naung pinungkaNa i di tano on. Papataron ni Ama i ma Ibana disi Raja ni angka raja, jala Tuhan ni angka tuan. Boanon jala pabongotonNa ma na porsea i tu surgo laho pajumpang dohot Debata bohi tu bohi jala marsaor dohot Ibana saleleng ni lelengna. I pe mansai ringkot do ingoton jala parungkilhononta, sadia dao do panghirimon di haroro ni Tuhanta Jesus Kristus na paduahalihon i mangalehon gogo dohot mewarnai ngolunta? Unang so taboto: “Na songon panangko borngin do haroro ni ari ni Tuhan i. Ai molo didok halak, dame do jala mara so adong, disi ma tompu tahop tu nasida hamagoan i, songon pambebeon tu na gabegabean, jala ndang adong haporusannasida” (2 Tes.5:2-3). Ala ni i tagam ma hita. Tagam, alai huhut mangula. Didok sahalak sian reformator i: “Ingkon rajumanta do na marsogot do Kristus i ro, alai nang pe songon i ingkon suanonta dope nuaeng hau apel.”

Nasa na marparange songon halak ni Debata, na manghaburjuhon paraloan haporseaon na denggan i, jala na marhahirimon di hapataran ni Kristus dohot Debata, sai na gohan ni Debata do di ibana padan na binagabagahon ni goar ni Minggu on: “Invocavit: Jouonna ma Ahu jala alusanHu ma ibana, sai dongananHu do ibana jumpa hagogotan, paluaonHu do ibana, jala marmulia ibana bahenonHu.”

Tidak ada komentar:

Posting Komentar