9.13.2010

16 Trinitatis

SERMON JAMITA TU MINGGU 16 DUNG TRINITATIS 19 SEPTEMBER 2010
Poda 23:22-26

Patujolo

Di Padan na Robi na marhata Heber, buku Poda on tarrajum do tu bagian patoluhon, i ma surat (Ketubim). Punguan ni poda do i manang bahan pendidikan tradisional na mangolu di tongatonga ni halak Israel songon bangso ni Debata. Ala ni i tarhilala do di angka poda i pangungkapon dohot patik ni Debata na marpamusatan di biar mida Jahowa. Dibentuk do poda i sadasada marrumanghon umpama (amsal, misal, pepatah) na mura tangkupon dohot ingoton. Marningot guna dohot hinaargana, adong ma na papungupunguhon angka poda i gabe punguan na metmet (pat.30:1; 31:1). Dung i muse sian tingki tu tingki, angka punguan na metmet i dipapungupungu na asing muse gabe punguan angka na umbalga. Songon i ma torus paima tolhas tu rumang ni buku Poda songon na tatanda di tingki on. Di 1:1 dipadomu do buku i tu goar Salomo, anak ni si David, raja ni Israel. Hombar tusi gabe margoar ma buku i Poda ni Raja Salomo. Alai sian na pinajojor di ginjang i torang, ndang na mandok na Raja Salomo do na patomutomuhon sandok poda na tarsurat di bagasan buku i, ndang. Paboa adong na sian ibana, ndang pola ganggu roha taringot tusi, alai godang do sian i naung mangolu di tongatonga ni halak Israel dao tagan so si Salomo jala godang huhut na tubu di pudina sahat tu ombas habuangan. Antong boasa dipadomu i tu goarna? Parjolo, ala songon na nidok nangkin, adong sian poda i na marasal sian ibana. Paduahon, ra, ibana ma sada na dohot papungupunguhon. Patoluhon, panghormation ni halak Israel do i tu ibana na dihaporseai songon na umbisuk sian sandok raja angka naung ro dohot na naeng ro dope, ‘ompu’ ni umpama dohot ende (pat.1 Raj.5:12).

Tarjadi sian dua perikope do turpuk on, i ma 23:12(22-25), poda (amsal) taringot tu aha do siluluan; dung i 23:26-(24:2), poda (amsal) taringot tu angka tali rambang. Duansa i masuk tu hasadaon na umbidang, i ma poda (amsal) ni angka na pistar (22:17-24:34) na godang hadosanna tu poda (amsal) ni Amenemope sian Misir. Ndang pola longang roha disi, ai na bolas saling mempengaruhi jala masuk memasuki do angka poda habisuhon ni bangso na padonokdonok parhundulna. Na boi do rupani halak Misir mambuat poda sian kekusasteraan hikmat ni bangso Israel jala diintegrasihon tu kebudayaan ni halak Misir, manang na sabalikna halak Israel mambuat sian poda ni halak Misir jala diintegrasihon tu kebudayaan ni halak israel. Alai tontu, molo masa na songon i di halak Israel ingkon na diisi do i dohot konsep keagamaan manang haporseaon tu Jahowa.

Hatorangan

Aha do siuluan? (22-25). Mansai godang do na ringkot di ngolu on, angka siluluan jala sijalahan. Alai sian na godang i, adong do angka na rumingkot. Ndang na mura mamillit jala manontuhon i. Alai manang na boha pe, ingkon pilliton jala tontuhonon ni jolma do manang dia na rumingkot luluanna. Tu sangkap i, mansai ringkot ma di jolma i poda, jala natoras ma sada na gabe haroroan jala pangalapan poda di jolma i. Hombar tusi, didok parpoda i ma di turpuk on: “Sai tangihon ma hata ni amangmu na tumubuhon ho, jala unang toishon inangmu ia dung matua!” Manang di dia pe di portibi on diokui do otoritas ni natoras (natuatua umumna) maradophon ianakhonna (na umposo umumna). Dohot hata na asing, sada pangalaho na universal do i na jumpang di sude masyarakat entis budaya angka na tartanda di sisik ni hasiangan on. Tumimbo do hajongjongan (status) ni natoras sian ianakhonna, sumangap do natuatua sian na angka umposo. Sadalan tusi, laos ruhut na universal do tong na berkewajiban do ianakhon pasangapohon natorasna. Manang di dia pe, disuanhon do i, dipodahon jala diajarhon; diaturhon di hukum moral manang pe di hukum formal. Luhutna i na marmual do di kebudayaan ni masyarakat i. Songon i ma di Israel, otoritas ni natoras dohot kewajiban ni ianakhon na marmual do i di kebudayaan rohaninasida na marhaojahan di pangungkapon ni Debata Jahowa. Sian asi ni rohaNa, dipapatar Debata Jhaowa do diriNa tu Israel, dipahot parpadananNa tu nasida, dipillit jala dipabangkit nasida gabe bangsoNa, na marpangalaho hombar tu patik dohot tu lomo ni rohaNa. Sada sian patikNa i mandok: “Ingkon pasangaponmu natorasmu, asa leleng ho mangolu di tano na nilehon ni Jahowa Debatam tu ho” (2 Mus.20:12; pat.5 Mus.5:16). Marojahan tu patik i dipatomutomu bangso i do angka poda pangajaran na tradisional taringot tu lapatan dohot rumang ni na pasangaphon natoras. (Ia so i, songon na nidok ondeng, dijangkon nasida do angka poda pangajaran na tradisional sian bangso angka na humaliang, jala diintegrasihon tu kebudayaan ni Israel, alai diisi dohot haporseaon tu Jahowa). Sada sian i ma ayat on na mandok – sahali nari – “Sai tangihon ma hata ni amangmu na tumubuhon ho, jala unang toishon inangmu, ia dung matua ibana.” Dohot hata na asing, di ayat on tarhilala do halilu ni pangungkapon ni Debata jala tarbege saringar ni patikNa na palimahon i. Sada sian aspek ni na pasangaphon natoras i, i ma na manangihon hatana di bagasan hahormaton. Manangihon, ndang sai mandok mangoloi, ai natoras i pe jolma do na boi borhat sian motivasi na sala gabe ndang sai sintong di angka hatana. Ala ni i pangoloion di natoras i ingkon diojakhon do di pangoloion di Debata nampuna patik i. Saleleng hombar hata ni natoras i tu patik ni Debata, patut do i oloan; alai molo dung do maralo, ndang adong kewajiban mangoloi i. Taringot tusi, marlaku do hata i na mandok: “Ingkon oloan do iba di Debata asa di jolma” (Ul.5:29). Dung i, ndang jadi toishonon ni halak inangna ia dung matua. Tois, mandok hurang ajar, mangaloalo, jungkat, ndang olo manangihon poda, ndang parduli. Kemungkinan ni na manoisi na boi masa do i nian uju poso, alai lumobi ma ia dung matua. Di haposoonna, relatif gogo dope natoras i antong, tiur pingkiranna, tuk sibahenonna; alai dung matua, mansai godang nama margantung tu ianakhonna. Di pangalaho na songon i ndang hurang paetna molo ditoishon anakhonna ibana. Manang na ala ni aha pe i, tarmasuk ala ni pangantusion na sala taringot tu aturan ni parugamaon (pat.Mrk.:11-13).

Di ay.23, dipodahon ma manang na angka dia do na patut luluan ni jolma di ngoluna, didok: “Tuhori ma hasintongan, jala unang hadishon nang hapistaran, pangajaran dohot roha hapantason.” Apala on ma na rumingkot podahonon ni natoras tu ianakhonna, jala na laos rumingkot tangihonon jala oloan ni angka ianakhon. Pinatudos tu aslina dohot tu salinan angka na asing, gabe hurang hona do pangantusion ni salinan Batak ala hurang tanda baca. Ala ni i dumenggan do molo sinurathon i songon on: “Tuhori hasintongan, jala unang gadishon; nang hapistaran, pangajaran dohot roha hapantason.” Konotasi ni salinan na parjolo i, ia situhoran i, i ma hasintongan; jala na so sigadishonon i, i ma hapistaran, pangajaran dohot roha hapantason. Alai konotasi ni na paduahon i, situhoran i opatsa do, hasintongan, hapistaran, pangajaran dohot hapantason, jala na so sigadishonon i pe laos tong do na opat i, i ma hasintongan, hapistaran, pangajaran dohot hapantason. “Tuhori,” ninna; na nidokna disi, i ma pangke gogo dohot sinadonganmu laho mangalului dohot memiliki. “Unang gadishon,” ninna muse, mandok dung dimiliki unang ditungkar dohot angka na asing. Hasintongan (Hb. emet, truth/right/faithful), i ma kondisi rohani na patauhon halak mangolu di bagasan haporseaon dohot sikap hidup na hombar tu hata dohot lomo ni roha ni Tuhan Debata. Hapistaran (Hb. chaakamaah/chokmah, wisdom/ shrewdness, kebijaksanaan/kepintaran, habisuhon), i ma kondisi rohani na patauhon halak laho mangantusi dohot manghonahon hata ni Debata tu parsoalan ni ngolu ariari, manang hatauon laho manirang na denggan sian na roa. Na tubu do hapistaran i sian biar mida Jahowa (Poda 9:10 par), sian pengalaman parsaoran tu Debata Jahowa marhitehite hataNa. Pangajaran (Hb. uwmuwcaar/mucar, instruction/warning, pengajaran/didikan, sipaingot), i ma disiplin hidup na mangajarhon manang songon dia do halak mangolu di bagasan biar mida Debata Jahowa. Hapantason (Hb. uwbiynaah/biynaah, understanding, pengertian), i ma hapataran manang pangulaon ni habisuhon i. Ndang tarida habisuhon i, alai na gabe patar do haadongonna sian hatauonna mangantusi dohot memecahkan angka parsoalan ni ngolu ariari. Si Daniel raphon angka donganna rupani, ala naung dapotan habisuhon sian Debata gabe sampulu hali umpistar nasida di pangantusion sian sude partondung dohot sijujur parhalaan di Babel (Dan.1:20).

Di ay.24-25 diondolhon na mariaia do natoras ni halak partigor jala na pistar, marlas ni roha jala marolopolop. Ise do partigor jala na pistar i? I ma angka na manangihon poda ni natorasna, naung manuhori jala memiliki hasintongan, hapistaran, pangajaran dohot roha hapantason jala na so manggadishon manang manungkarhon tu na asing. Ndang tagamon so marlas ni roha tutu natoras mida anak sioloi ajar jala naung marhasil diparsiajaranna i, gabe mangolu di bagasan hasintongan, habisuhon, pangajaran dohot roha hapantason. Angka anak sisongon i do na umboto pasangaphon natorasna, na so manoishon nang di angka ari hatutuana.

Angka tali rambang (26). Di bagian na mangihut, ditaringoti do ragam ni tali rambang na boi mambahen torop situtu jolma tarjail, i ma sibabijalang, tuak anggur dohot hajahaton. (Ndang sahat nian tusi turpukta, olat ni ay.26 do; alai laho mangantusi ayat i, ringkot do i parrohahonon). Ingkon ramotan ni jolma i do dirina jala pasidingonna angka i. Boha ma bahenonna patupahon i? Parjolo, ingkon lehononna do rohana tu Debata. Roha do pusat ni ngolu. Jadi, mangalehon roha lapatanna mangalehon ngolu ro di sandok panggulmiton dohot hatauonnna tu Debata, manghaholongi Ibana sian nasa roha, tondi, pingkiran dohot sian nasa gogona. Paduahon, ingkon halomohonon ni matana do angka dalan ni Debata, lapatanna mangoloi Ibana di na saluhut jala patupahon na hombar tu patik dohot lomo ni rohaNa. Angka jolma sisongon i, ndang halomohonon ni i be angka na maralo tu lomo ni roha ni Debata, gabe malua sian nasa rumang ni tali rambang angka na manggongop di pardalanan ni ngolu i.

Rancangan Homiletis

Taringot tu Tuhanta Jesus Kristus uju di hametmetonNa, di Luk.2:52 tarjaha do: “Jadi lam ganda ma torus ni roha ni Jesus nang dagingNa, lam dihalomohon Debata nang jolma Ibana.” Songon halak Kristen hita, naeng jumpang do di hita na songon i; lam magodang hita di na saluhut (pat.Eps.4:15), lam suman tu Kristus jala halomoan di Debata dohot di jolma. Ndang dohot sandirina i masa, ingkon na ulahonon do i jala parungkilhononhon; ndang sae i huhut holan dohonon, ingkon na pataridahonon do di parngoluon dohot di pangalaho ariari. Boha ma i ulahonon jala pataridahononta? I ma na naeng pamanatonta sian turpuk di hita ari on.

Na parjolo, tapasangap ma natorasta. Manang di dia pe di portibi on, diokui do otoritas ni natoras (na matua umumna) maradophon ianakhonna (na umposo umumna). Pangalaho na universal do i, na jumpang di sandok masyarakat etnis budaya angka na tartanda di sisik ni hasiangan on. Tumimbo do hajongjongan ni natoras sian ianakhon jala sumangap do na matua sian na umposo. Sadalan tusi, laos ruhut na universal do tong na berkewajiban do ianakhon pasangaphon natorasna. Manang di dia pe disuanhon do i, dipodahon jala diajarhon; diaturhon di hukum moral manang pe di hukum formal. Songon i ma di halak Israel, diaturhon do i di patik i, didok: “Ingkon pasangaponmu natorasmu, asa leleng ho mangolu di tano na nilehon ni Jahowa Debatam tu ho.” Marojahan tusi dipatomutomu bangso i do angka poda pangajaran na tradisional taringot tu lapatan dohot rumang ni na pasangaphon natoras. Sada sian i ma ayat na parjolo ni turpukta ari on na mandok: “Sai tangihon ma hata ni amangmu na manubuhon ho, jala unang toishon inangmu ia dung matua ibana.”

Poda i sahat nuaeng tu hita. Ndang na imbaru be i nian di hita, ai di bangsonta pe adong hian do ruhut ni na pasangaphon natoras. Mamungka sian na metmet, disuanhon do i, dipodahon jala diajarhon. Dung ro Barita na Uli jala taripar bangsonta tu hakristenon, lam dipargogoi do ruhut naung adong i. Alai sayang, dipangke angka natuatua do i jotjot tu paruntunganna sambing. Torop do natoras ni halak hita na manghilala maruntung ala dipataripar Pdt.Johansen patik palimahon mamangke hata ‘ingkon,” gabe ndang jarang begeon natoras na pasingothon ianakhonna mandok: “Ingot Amang, Inang; sampulu patik ni Debata, alai holan sada do na marhata ingkon, i ma patik palimahon. I ma tandana,” ninna muse, “na i do patik na umarga.” Hombar tusi, adong do natoras na manghilala na ingkon oloan ni ianakhonna do nasa hatana. Mansai hansit rohana, manarita tondina molo so dioloi. Angka ianakhon pe, gabe adong do na manghilala na marutang bolon molo so dipatulus na tinonahon ni natorasna. Nang pe na sala, isara na marbadahon bada manang mamaloshon hansit ni rohana tu alona, tarmasuk hahaanggina. Na manangihon hata ni natoras ndang sai marlapatan mangoloi, alai ingkon na antusan do i marpardomuan tu na pasangaphon marojahan tu patik ni Debata. Saleleng hombar hata ni natoras i tu patik ni Debata, patut do i oloan; alai molo maralo do, ndang sala i juaon. Alai tung na so jadi do anggo na manoishon natoras, isara na marpangalaho hurang ajar, na mangaloalo manang mangalualusi hatana di bagasan hajungkaton. Lumobi dung matua, di na ingkon godang nasida targantung tu ianakhonna. Mara na ungkap do i di tingki on, ai ndang tarparsoada na adong do halak na manghilala na so ringkot be manarihon natorasna. Adong ma i ala ni individualisme, ala ni kebebasan dohot ikatan kekeluargaan na semakin longgar, ala ni kesibukan dohot na mangeahi angka na di tano on, dohot ala ni pangantusion na sala di ruhut ni parugamaon. Alai manang na ise pe na naeng gabe halomoan di Debata dohot di jolma, ingkon diulahon do patik ni Debata taringot tu na pasangaphon natoras.

Na paduahon, tatuhori ma angka na rumingkot. Mansai godang do na ringkot di ngolu on, angka siluluan jala sijalahan. Alai sian na godang i, adong do angka na rumingkot. Ndang na mura na mamillit jala na manontuhon i. Alai manang na boha pe, ingkon pilliton jala tontuhonon ni jolma do manang dia na rumingkot luluanna. Tu sangkap i, mansai ringkot ma di jolma i poda, jala natoras ma sada na gabe haroroan jala pangalapan poda taringot tusi. Mangihuthon turpukta ari on, sada sian poda na rumingkot podahonon ni natoras jala na laos rumingkot huhut tangihonon jala oloan ni ianakhonna, i ma na mandok: “Tuhori hasintongan, jala unang gadishon; nang hapistaran, pangajaran dohot roha hapantason.” Manuhori, mandok mamangke gogo dohot sinadongan laho mangalului dohot memiliki, jala dung jumpang unang digadishon, lapatanna unang ditungkarhon tu na asing.

Poda i ma muse na sahat nuaeng tu hita. Tarbarita do halak hita na gulut di poda. Suda pe taho tano maraek dohot tano mahiang, barani do angka natras asal singkola ianakhona jala dapotan parbinotoan dohot hapistaran. Sada sian parbue na binoan ni Barita na Uli i do i, ai songon na taboto parbarita na uli do na parjolo patandahon sistem persekolahan tu bangsonta. Mansai balga do panghorhon ni i tu hambubaon ni bangsona, ai marbohalhon parbinotoan dohot hapistaran i hehe ma rohanta jala margogo laho mangeahi hamoraon dohot hamajuon, jala torop do halak naung jumpangan i. Na uli do i jala sihalashonon. Parsoalanna nuaeng, boha do pardomuan ni i tu hasintongan, tu habisuhon, tu pangajaran dohot hapantason? Ndang tarsoadahon, di na mangeahi dohot mamangke hamajuon dohot hamoraon i adong do halak na so apala parduli be di hasintongan dohot habisuhon, di pangajaran dohot hapantason. Molo adong halak naung timbo parsingkolaanna rupani, denggan dohot jabatanna, alai ala ni tigor dohot sintongna ndang pintor manimbukbuk hamoraonna, unang be na asing, natorasna pe didok do i na loahon; alai sabalikna, molo adong na so pola timbo nian singkolana, jabatanna pe songon i, alai ala ni baranina mangulahon na bengkuk gabe pintor boi mamora jong, diparhatua na deba do i; natoras pe digoar halak do na martua. Alai taboto ma, hasintongan dohot habisuhon do na hot, pangajaran dohot hapantason. Ndang adong sihabiaran dohot sigangguhonon disi, jala i do na boi manubuhon halalas ni roha dohot pariaiaon na polin di angka natoras. Ala ni i dijouhon turpuk on do tu hita, manang ise na naeng gabe halomoan di Debata dohot di jolma, dituhori ma hasintongan, habisuhon, pangajaran dohot hapantason.

Na patoluhon, talehon ma rohanta tu Debata. Mansai jotjot do dipatudos halak ngolu on tu pardalanan. Jumpang do disi dalan angka na mura dohot na maol, na hornop dohot na marnangkok tuat, na tigor dohot na marlegotlegot, ambatambat manang tali rambang. Di pudi ni turpuk on, ditaringoti do ragam ni tali rambang na mambahen torop halak tarjail, i ma haronsamon, parmabuhon dohot hajahaton. Ingkon ramotan ni jolma do dirina jala pasidingonna angka i. Asa tarpatupa i, dipodahon turpuk on do, ingkon lehonon ni jolma i do rohana tu Debata jala ingkon halomohononna angka dalanNa.

Poda i ma muse na sahat nuaeng tu hita. Ndang tarsoadahon agia ise, di jaman na maju on lam tu ragamna do tali rambang di pardalanan ni ngolu on. Uliuli idaon, tabotabo begeon, mansai menarik angka tawaranna. Molo so manat, mansai mura halak dijail laos mago. Debata do na tuk paluahon hita sian i. Asa jumpang i, ingkon na lehononta do rohanta tu Ibana. Roha do pusat ni ngolu. Jadi, mangalehon roha mandok mangalehon ngolu ro di sandok panggulmitonna tu Debata huhut manghaholongi Ibana sian nasa roha, sian nasa tondi, pingkiran dohot gogo. Dung i, ingkon halomohononta do angka dalanNa, lapatanna ingkon oloanta Ibana jala ingkon patupaonta na hombar tu patik dohot lomo ni rohaNa. Sada sian reformator i mandok: “Haholongi ma Debata, dung i bahen ma lomolomom.” Lomolomonta? Olo, lomolomonta; ai nasa na tutu manghaholongi jala mangoloi Debata, ndang halomohonon ni i be mangulahon na maralo tu lomo ni roha ni Debata, holan na hombar tu lomo ni rohaNa nama. Ala ni i, talehon ma rohanta tu Debata jala tahalomohon ma angka dalanNa asa halomoan hita di Ibana dohot di jolma.

jkt.07.09.2010/mvs

Tidak ada komentar:

Posting Komentar