12.21.2010

Borngin Natal

SERMON JAMITA TU PARNINGOTAN HATUTUBU NI TUHAN YESUS
24 DESEMBER 2010

1 Joh.4:13-16

Patujolo

Di 3:24b didok si Johannes do: “Jala sian on do taboto naung mian Ibana di bagasan hita: Sian Tondi i na nilehonNa i tu hita.” Panindangion i ditorushon jala dipahembang dope di turpuk on. Alai andorang so sahat tusi, dilehon do jolo hatorangan taringot tu partanda ni Tondi na sintong. Taringot tusi didok: “Sian on ma tanda hamu Tondi ni Debata: Ganup tondi ma marhatopothon Jesus Kristus naung ro di bagasan daging, i ma sian Debata.” Mansai ringkot do i, ai di tingki i nunga mamungka rarat sada poda haliluon di Epesus na so marhatopothon Kristus ro di bagasan daging. Di pudian ni ari gabe margoar do poda i docetisme (ro sian hata Gorik dokein, na marlapatan seolah-olah/nampaknya). Dipodahon parpoda i do na so tutu gabe jolma Kristus i, alai holan idaon (nampaknya) do songon i, sai hira na (seolah-olah) jolma (hape ndang!). Urat ni poda i, i ma pingkiran na mandok na jahat do daging (hajolmaon) i, alai na badia do Kristus i (Debata). Ala ni i, tung na so tagamon do olo Kristus i saor tu daging (hajolmaon) na jahat i. Tangkasna, mangihuthon docetisme i, jolma na somal do Jesus i, anak ni si Josep dohot si Maria. Alai di na tardidi Ibana, songgop ma tu Ibana Kristus (logos) i. Holan na songgop do, ndang anggo marsaor manang marsada. Saleleng na mangula Kristus i di portibi on, dipangke do jolma Jesus i songon kendaraanna. Alai di na tartangkup Jesus di Getsemane, sumurut do Kristus i sian Ibana. Jadi holan jolma Jesus i do na mananon, na tarsilang jala na mate i. Docetisme i do na gabe urat ni gnosticisme na marbungaran di abad na paduahon. Alai Tondi na sintong i nunga manghatindanghon tu hita paboa Kristus na ro di bagasan jolma Jesus i do Tuhan (pat.1 Kor.12:3). Parbue ni i, gabe adong ma parmianon ni Debata di bagasan hita jala hita di bagasan Debata songon na niondolhon ni turpuk on.

Hatorangan

Sian Padan na Robi dope nunga marbagabaga Debata pasonggophon TondiNa tu jolma (Joel 3:1-2). Dipatangkas Jesus Kristus ma i muse di Padan na Imbaru (Joh.14:16-17, 26; 15:26; 16:7 duu) jala dipatulus tongon di Pentakoste ni Jahudi taon 33 (Ul.2:1 duu). Mamungka sian i sai diusehon Debata do Tondi Porbadia i laho patulushon gotilonNa di portibi on. Sada sian ulaon ni Tondi Porbadia i, i ma na manubuhon jolma tu bagasan haporseaon. Manang di dia jala sadihari pe porsea halak di Kristus i, sada partanda na do i paboa naung gabe pangulaan, hasonggopan dohot parmianan ni Tondi Porbadia i do ibana. Marojahan tu Bibel i tahaporseai do paboa sada sian hadirion ni Debata Sitolusada i do Tondi Porbadia i. Jadi di bagasan dohot marhitehite parmianon ni Tondi Porbadia i, mian do Debata di bagasan hita jala hita mian di bagasan Ibana. Di bagasan pardomuan tusi ma antusanta angka pandohan na di Padan na Imbaru na taringot tu parmianon ni Debata di bagasan Kristus, jala Kristus di bagasan Debata (Joh.17:21); Kristus di bagasan na porsea i (Joh.17:23, 26), jala na porsea i di bagasan Kristus (2 Kor.5:17; 1 Joh.2:28).

Di ay.14 mulak do panurat tu proloog ni surat on. Disi diondolhon do na saksi mata do nasida taringot tu hata hangoluan i, i ma Jesus Kristus i. Ndang na sian roharohanasida i manang sian na jinou ni tuanasida, molo pajumpang nasida dohot Kristus i jala porsea huhut gabe siseanNa nasida jala gabe angka sitindangiNa, na sian Debata do i. Taringot tusi, Tuhanta Jesus Kristus i sandiri mandok: “Ndang adong na tarbahen ro tu Ahu ia so na tinogu ni Ama i na marsuru Ahu.” (Joh.6:44a, 65). Tu si Petrus na manghatindanghon tingkos taringot tu Ibana didok do: “Ndada daging dohot mudar papatarhon i tu ho, Damang na di banua ginjang i do.” (Mat.16:17b). Sadalan tu na nidok di ginjang i, Tondi Porbadia i do hadirion ni Debata na manogihon jala na manogu jolma tu Kristus i, na patandahon jala manubuhon tu haporsean di Ibana, na patauhon jala margogoihon gabe sitindangiNa. Sian ajar ni Tondi Porbadia i, ditanda jala dihaporseai sisean i do paboa Anak ni Debata do Kristus i. Anak ni Debata, mandok Debata do Ibana, na saor (Joh.1:1-2) jala na sada (Joh.10:30) dohot Debata sian mulana i. Sian holong ni rohaNa (Joh.3:16), disuru Debata do AnakNa i tu portibi on laho paluahonsa. Hombar tusi gabe targoar do Ibana Sipalua portibi on (Juruselamat dunia; pat.Joh.4:42). Portibi [Gr.kosmou (sian hata kosmos), world, dunia], aha do i? Di pangantusion ni Bibel i, marragam do lapatanna. Rupani, di lapatan na netral, i ma langit dohot tano dohot laut dohot nasa isina songon na tinompa ni Debata; na negatif, i ma totalitas ni sandok na tinompa naung madabu, naung sega jala naung hinuasoan ni dosa; jala na positif, i ma portibi naung dipalua sian huaso ni dosa. Dison, pangantusion na negatif i do nidokna, jala sipalua portibi na songon i ma Kristus Jesus i. Hombar tu ajar dohot hagogoon na sian Tondi Porbadia i ma sisean i manghatindanghon Kristus i, asa malua portibi on sian hamagoanna.

Nang pe songon i ndang sude partohap di haluaon i, holan angka halak na porsea do jala na marhatopothon: Jesus do Anak ni Debata. Marhatopothon (Gr.homologeesee, confess/ declare, mengaku), lapatanna manolopi panindangion ni na asing. Nunga nidok, marhite Tondi Porbadia i ditanda, dihaporseai jala dihatindanghon sisean i do paboa: Jesus do Anak ni Debata, Sipalua portibi on. Ndang songon na pinodahon ni docetisme i, jolma Jesus na sian Nasaret na pinangke ni Kristus i bahen kendaraanna sambing, alai Kristus na ro di bagasan daging i do, i ma jolma Jesus na sian Nasaret. Dipangolu Tondi Porbadia i ma i di roha ni angka na tumangihonsa, gabe porsea ma dohot nasida disi jala dijangkon panindangion (ni sisean) i gabe panindangionna sandiri. Di angka sisongon i do mian Tondi Porbadia i, jala di bagasan dohot marhitehite parmianon ni Tondi Porbadia i mian ma Debata di bagasan ibana jala ibana di bagasan Debata. Dohot hata na asing, i ma na saor tu Debata dohot tu AnakNa, Jesus Kristus (1:3) jala na malua.

Laos marhite Tondi Porbadia i do tartanda jala tarhaporseaan holong ni roha ni Debata. Holong ni Debata ndang holan kondisi ni harohaonNa i na gabe ondolan manang motif ni sikapNa tu jolma alai sandok hadirionNa do. Hombar tusi ma didok dison: “Debata do haholongon i.” Pinatudos tu hata gorikna, hurang tingkos do salinan on, ai sarupa tu na di ay.8 songon on do tarsurat disi: Ho theos agapee estin (God is love, Allah adalah kasih). Di ay.8 dipataripar do i dohot ‘haholongon do Debata,’ hape di ay.16 on gabe ‘Debata do haholongon i.’ (Anggo di salinan Inggris dohot Indonesia, sarupa do di na dua ayat i). Marasing do na sinangkap ni na dua i, ai di na parjolo i hatorangan taringot tu Debata do haholongon i, alai di na paduahon i hatorangan taringot tu haholongon i do Debata. Ala haholongon do Debata laos diriNa sandiri do hapataran ni holongNa i. Jesus Kristus do hapataranNa i, jala laos Kristus i ma hapataran ni holong ni rohaNa (Joh.3:16). Jadi na mananda jala manghaporseai holong ni roha ni Debata dos do i dohot na mananda jala manghaporseai Debata. Hombar tusi ma didok dison, na mian di bagasan haholongon i, i do na mian di bagasan Debata jala Debata di bagasan ibana.

Rancangan Homiletis

Sian asi ni roha ni Debata, di bodari on nunga sahat be hita tu Natal. Natal, mandok tubu Jesus Kristus. Alai aha ma lapatan ni i di angka na marningot jala mamestahon Natal i di tingki on? Natal, mandok disuru Debata AnakNa tu portibi on. Alai aha ma lapatan ni i di portibi naung madabu jala naung ginomgoman ni dosa? Natal, mandok diungkaphon jala dipapatar Debata diriNa tu jolma. Alai aha ma lapatan ni i di manisia na tarpunjung di hamagoanna? Mamestahon Natal ndada na marlapatan i holan na marningot sada na masa marhira 2000 taon naung salpu na so adong be pola lapatan dohot panghorhonna tu tingki on; mamestahon Natal ndang na mandok mangalului pardomuan manang mangarahuthon diri tu pasipasi ni habonggalon ni tingki na salpu laho paholanghon diri sian hagolapon ni tingki na ro; mamestahon Natal ndada na marlapatan i holan na marpungupungu laho mangalului saotik apulapul dohot hasonangan di tonga ni portibi dohot tingki nuaeng na rundut jala na susa, alai mamestahon Natal na marlapatan do i menghadirkan kembali lapatan ni hatutubu ni Kristus tu portibi dohot tingkinta sinuaeng on. Aha ma i? Tauji ma pamanathon i marojahan tu turpuk di hita di bodari on.

Didok si Johannes di ayat na parpudi ni turpukta on: “Nunga tatanda jala tahaporseai holong ni roha ni Debata na tu hita.” Sasintongna, apala i do sintuhu ni Natal i, dipapatar Debata holong ni rohaNa tu portibi on. Holong ni roha ni Debata ndada holan gerak hati manang kondisi ni harohaonNa i, ndada holan emosi manang panghilalaanNa, alai tung sandok hadirionNa do. Hombar tusi do didok si Johannes di suratna on: “Haholongon do Debata.” Ala ni i, molo didok na dipapatar Debata holong ni rohaNa tu portibi on, na marlapatan do i diungkaphon jala dipapatar diriNa parholong jala haholongon. Lobi sian i tahe dilehon jala dipasaor diriNa tu manisia. Apala i do na hinatindanghon ni ‘Bibel na Metmet’ i, Joh.3:16 na mandok: “Ai songon on do holong ni roha ni Debata di portibi on, pola do AnakNa na sasada i dilehon, asa unang mago ganup na porsea di Ibana, asa hangoluan na salelenglelengna di ibana.” Na luar biasa do i jala na so dung hehe di roha ni jolma, ai dihaholongi Debata portibi on. Aha do portibi?

Ragam do pangantusion ni hata ni Debata taringot tu portibi, dunia manang kosmos. Di pangantusion na netral, portibi i ma langit dohot tano dohot laut dohot nasa isina songon na tinompa ni Debata; na negatif, i ma totalitas ni sandok na tinompa naung madabu, naung sega jala hinuasoan ni dosa; jala na postitif, i ma langit dohot tano naung pinalua sian gomgoman ni dosa. Dison, na paduahon i do nidokna, na negatif. Jadi tangkasna, portibi, i ma hajolmaon na mardosa jala memberontak tu Debata; portibi, i ma hajolmaon na marserak jala na tarbagibagi; portibi, i ma angka bangso na sai masihosoman jala na masimusuan; portibi, i ma Timur Tengah na so ra dame alai na torus sai masigariangan; portibi, i ma Indonesia dohot prestasina songon sada sian onom negara na terkorup di sandok portibi on, jala na terkorup sian sampuluonom negara Asia Pasifik; portibi, i ma halak Kristen dohot huria na so maila mamestahon Natal di bagasan rumang hura-hura, na konsumtif jala na profan. Alai Natal i mandok: “Debata manghaholongi portibi on,” manghaholongi manisia na mardosa jala na memberontak tu Ibana, manghaholongi jolma na marserak jala na tarbagibagi, manghaholongi angka bangso na masihosoman jala na masimusuan, manghaholongi Israel dohot Palestina na sai masigariangan, manghaholongi Indonesia na korup, jala manghaholongi halak Kristen dohot huria na so maila marnatal marhura-hura. Boha do parjadina haholongan ni Debata portibi na songon i? Nda maralo do angka i tu lomo ni rohaNa? Nda tumagon do dohonon na dihasogohon Debata portibi on? Toho do nian, dihasogohon Debata do dosa dohot pardosa, dihasogohon do korupsi dohot koruptor; alai sandok loja hita mangalului ndang adong nanggo sada pe di Bibel i pandohan na mandok: “Ai songon on do sogo ni roha ni Debata di portibi on,” sabalikna do tahe: “Ai songon on do holong ni roha ni Debata di portibi on.” Nda halongangan i?

Paboa sintong i disuru Debata do AnakNa na sasada i, Jesus Kristus tuat tu hasiangan on, bahen Sipalua portibi on. Sipalua hajolmaon na mardosa jala na memberontak tu Debata sitompa ibana, Sipalua manisia na marserak jala na tarbagibagi, sipalua angka bangso na masihosoman jala na masimusuan, Sipalua Israel dohot Palestina na so ra dame alai na torus sai masigariangan, Sipalua Indonesia na korup, jala Sipalua halak Kristen dohot huria na so sai radot di haasingon manang di habadiaonna. Nang pe songon i unang sala, ndang sude parjambar disi, holan angka na porsea do. Si Johannes mandok: “Asa unang mago ganup na porsea di Ibana, asa hangoluan na salelenglelengna di ibana.” Porsea, konsep na mansai bidang jala bagas do i. Ndang holan na marhahonaan tu pamingkirion sambing i, isara na marhatutuhon na adong Debata, ai anggo i do sibolis i pe porsea do disi jala angka dotdot (Jak.2:19), alai tu sandok hadirion do. Taringot tusi, di turpuk on dipangke do dua gombaran. Na parjolo, i ma na marhatopothon, lapatanna na manolopi panindangion taringot tu Kristus i jala manjangkonsa gabe panindangion sandiri. Hombar tu ajar dohot onjar ni Tondi Porbadia i dihaporseai jala dihatindanghon angka apostel i do paboa Anak ni Debata do Kristus i, jala Sipalua portibi on. Dipangolu Tondi Porbadia i ma i di roha ni angka na umbegesa, gabe dohot ma nasida porsea jala manolopi huhut manjalo panindangion i gabe panindangionnasida sandiri. Ndang holan na pajojorhon, alai na tubu sian haporseaonna do, ai roha i do porsea asa tu hatigoran, pamangan i do manghatindanghon asa tu haluaon (Rom 10:10). Na paduahon, mian di bagasan Debata jala Debata di bagasan ibana. Taringot tusi, sampe do tolu hali diondolhon di turpuk on, i ma di ay.13, 15 dohot 16. Na nidokna disi, saor na porsea i tu Debata, jala Debata saor tu nasida. Di bagasan Jesus Kristus do i masa, niulahon ni Tondi Porbadia i. Nasa na porsea jala na marhatopothon Kristus i, na saor jala mian di bagasan Debata jala Debata mian di bagasan ibana, i do na malua jala jumpangan hangoluan na saleleng ni lelengna.

I ma Natal i, dihaholongi Debata portibi on gabe disuru AnakNa i, Jesus Kristus tuat tu portibi on, bahen Sipalua portibi on. I ma na masa di Borngin na Badia marhira 2000 taon naung salpu, di huta ni si Daud na margoar Betlehem songon na taingot jala tapestahon borngin on. Na mangula do Tondi Porbadia i menghadirkan kembali lapatan ni haroro dohot hatutubu ni Kristus i tu portibi dohot tu tingkinta sinuaeng on. Dihatindanghon do tu tondinta na dihaholongi Debata do hita. Ala ni ulaon, tarpaksa do sahali maringanan sada halak mansai dao sian keluargana. Di hapunjunganna i sai marsak do ibana, pola naeng mandele. Alai dijalo ma sada surat sian boruna na mandok: “Apapun pergumulanmu, ingatlah ada seorang isteri dan empat orang anakmu yang sangat mencintai dan mengasihimu.” Mansai tarapul do ibana manjaha i, gabe margogo di hapunjunganna. Nda lobi tarapul jala margogo hita molo taboto na adong do Debata na manghaholongi hita? Na mangula jala marhuaso do Tondi Porbadia i pangoluhon manang mengaktualkan gogo ni haluaon na di bagasan dohot marhite Jesus Kristus na ro i asa gabe haluaonta i di tingki on dohot di inganan on. Sasadasa do Sipalua, na pinillit jala na tinontuhon ni Debata. Sipalua na asing ndang adong (Ul.4:12). Manang ise na naeng malua, malua ma di bagasan dohot marhite Ibana. Sipalua ganup tingki do Ibana; sipalua naung paluahon, sedang paluahon, jala na laho paluahon tu haluaon na salelenglelengna. Molo i tatiop ndang boi so marlas ni roha jala marolopolop hita di borngin on marningot haroroNa tu hasiangan on. Laos i ma sihangoluhononta di borngin on, marsogot dohot haduan, naeng marpesta hita di bagasan pangalaho ni angka halak naung malua. Pesta haluaon do na tapestahon. Ala ni i unang gabe tasorati rohanta binahen ni sipanganon, siinumon, parabiton dohot angka na asing. Taingot ma, ndada sipanganon manang siinumon harajaon ni Debata; alai hatigoran do dohot hadameon dohot las ni roha di bagasan Tondi Parbadia (Rom 14:17). Na mangula do muse Tondi Porbadia i padomuhon jala pasaorhon hita tu Debata asa mian Ibana di bagasan hita jala hita di bagasan Ibana. Gabe donganta Ibana, gabe Immanuel (Jes.7:14; Mat.1:23); gabe margogo hita di bagasan hagogoonNa. Na gabe sipahinsa roha ma i di hita di na mandalani parngoluonta di tingki on dohot di inganan on ala taboto ndang sendirian hita disi. Pinarhatopot do, lam tu maolna do na mangolu di hita di Indonesia on di tingki on, jala disura roha ndang na gabe numeang i di ombas na jonok on. Sabalikna do tahe, na boi lam tu dokdokna dope i. Na boi masa do i ala kebijakan ni pamarentanta na cenderung semakin tidak populis, isara ni na so paloashon roda empat berplat hitam be mamangke BBM bersubsidi. Ninna roha, ndang dia imbar ni i sian na panaekhon arga ni BBM, ai marhite na pasahathon pertamax dohot pertamax plus tu mekanisme pasar, na marlapatan do i nunga boi pamarenta panaekhon arga ni na dua mansam miak i ganup tongkin sahat tu na dos dohot arga na di Singapur naung makmur jala maju i. Molo saut i, manang na boha pe lam tu maolna do na mangolu i. Nang pe songon i, margogohon Debata tarhamonanghon hita do saluhutna i, ai molo Debata donganta, ise ma alonta? (Rom 8:31b). I pe naeng ma tarida di ngolunta di Natal on dohot tu tingki na ro. Ala ni Natal on, naeng lam pos ma rohanta mangolu, lam hinsa jala lam ringgas rohanta laho mangulahon angka ulaonta, jala lam margogo di bagasan Tuhan i.

jkt.10.12.2010/mvs

Tidak ada komentar:

Posting Komentar