7.20.2013

9 Trinitatis

SERMON JAMITA TU MINGGU 9 TRINITATIS, 28 JULI 2013
Luk.10:25-37

Patujolo

Di jolo ni turpuk on, dipuji Jesus do Debata ala ditamondinghon Barita Nauli i sian angka na pistar dohot na marroha, alai dipapatar do i tu angka siondihononhon (ay.21 pat.Mat. 11:25). Na marbonsir do i sian pengalaman di pangulaonNa. Di na mamaritahon Barita Nauli i tangkas do diida na mansai maol do i dijalo angka na pistar (isara angka parise manang sibotosurat). Sabalikna do anggo halak na metmet, angka parbulusbulus dohot na pinaduru (songon pardosa/awam, sijalobeo dohot halak Samaria) andul ummura do i dihaporseai. Marhite i, nunga dijoloani pardosa angka sibotosurat bongot tu Harajaon ni Debata, jala sadalan tusi, laos dijoloani ma nasida di parange na denggan, di haholongon dohot di asi ni roha. Turpuk on ma sada na patuduhon i.

            Hatorangan

Didok sibotosurat i tu Jesus, “Guru, dia do sibahenonhu asa hutean muse hangoluan na saleleng ni lelengna?” Mansai tangkas do dipaboa si Lukas, na mangunjuni do halak i, ndang na manungkun manang mangido hatorangan. Porsea do angka parise na adong do hangoluan na saleleng ni lelengna (pat.Ul.23:8). Ndang apala torang di hita manang na boha do pangantusionnasida taringot tusi. Alai ra, ndang apala dao i sian gombaran ni angka rabbi na taringot tu Harajaon ni Debata na marsaor podapoda eskhatologi Jahudi. Molo i do tutu, boi ma antusan titik berat ni pangunjunan i. Mangihuthon hajahudion, na tardungdung do harajaon i marhitehite ulaon patik. Jadi naeng unjunan ni parise i do  Jesus manang na hombar do alusNa tu patik i. Ninna rohana ra, songon ruas na somal Jesus (dalam artian na so hea marsikola tinggi patik), ndang godang na binoto dohot na niantusanNa taringot tu isi Torah manang Buku Patik i. Hape na dua i, parbinotoan dohot pangantusion mansai ringkot do i di ganup na naeng mangajarhon dohot mangulahon patik i. Molo ndang diboto halak patik i, tung songon dia ma tandaon dohot podahonon ni i angka ulaon na hombar tusi? Songon i ma di roha ni sibotopatik on, ndang tagamon tarbahen Jesus pajojorhon angka ulaon sipatupaon ni jolma laho mandungdung Harajaon ni Debata, ai patik i sandiri ‘ndang diboto’ Ibana.

Alai sala do ibana disi. Ndang sungkunsungkun na maol i di Jesus i, na mura do. Ibana do tahe na boi mangalusi i, ai Ibana do satu-satunya na umboto dohot na paboahon dalan hangoluan i. Ndang holan paboahon, na mangungkap pe tahe Ibana do, ai Ibana sandiri do dalan tusi. So marhite Ibana ndang adong na sahat tu hangoluan i (Joh.14:6) Laos Ibana do hagogok ni patik i, na umboto jala na patoranghonsa. Di bagasan habisuhonNa, ndang olo Ibana dijebak. Dipaulak do tahe sungkunsungkun i tu parise i, didok, “Aha do tarsurat di patik i? Beha do dijaha ho?” Marhite i naeng sadarhononNa do ibana taringot tu sipalensem ni rohana, sai hira na manungkun hape na mangujuni.

Hape ndang sadar ibana. Naeng patuduhononna gariada parbinotoanna taringot tu patik i, ai didok ibana ma, “Ingkon dihaholongi ho do Tuhan Debatami sian nasa ateatem, sian nasa tondim, sian nasa gogom dohot sian nasa roham, jala donganmi songon dirim.” Na marrumang hadomuan ni 5 Mus.6:5 (holong tu Debata) dohot 3 Mus.19:18 (holong tu jolma) do i. Nunga tibu ditanda halak Israel i. Alai diida jala diantusi nasida do i songon dua patik na jongjong sandiri, jala na marsisurungi. Tangkasna, holong ni roha tu Debata dirajumi do i asing jala andul sumurung sian holong tu jolma. Jesus do na pasadahon jala na mendudukkan na dua i di sada level jala digoari ma i patik raya (pat.Mat.22:26-40) Ia boi pe sibotosurat i pajojorhon na dua i singkop jala sada, godangan do kemungkinanna na binegena sian Jesus sandiri do i di inganan dohot di tingki na marasing, gabe dialushon dison tu Jesus. Manghaholongi Debata, ingkon sian nasa ateate do, sian nasa tondi, gogo dohot sian nasa roha, lapatanna sian sandok hangoluan manang hadirion; sian sandok eksistensi ni kepribadian manang keseluruhan hidup. Diri manang ngolu i do hapeahan ni holong ni roha i, i do hataridaanna jala laos i do ukuranna; ngolu na sintong, na terarah, jala na berpadanan tu Debata. Laos songon i ma holong tu dongan jolma i, diri manang ngolu i do hapeahanna, hataridaan dohot ukuranna. “Songon dirim,” ninna; lapatanna, songon panghaholongionmu di dirim sandiri. Di Joh.13:34 didok, “Songon holong ni rohangKu di hamu, naeng ma songon i hamu masihaholongan.” Dihaholongi Jesus i do jolma marhite holong na polin, na mamillit (pat.Joh.15:10 duu) jala na manghophop. Sian i torang, holong tu diri sandiri (na gabe ukuran ni holong tu dongan) i, ndang egoisme, alai pangargahonon di diri do, panghaholongion di sada pribadi na niargahon ni Kristus, na pinillit jala na hinophopNa. Songon i do nang dongan i, angka pribadi na niargaan jala na tinobusNa do i. Ala ni i, ingkon argahonon do nasida jala haholongan.

Didok Jesus ma tu sibotopatik i, “Tingkos do alusmi, ulahon ma i, gabe mangolu ma ho.” Ndang na mandok na niomo ni ulaon holong ni roha ni jolma do hangoluan i, ndang. Pasupasu ni Debata do i na dilehon sian asi ni rohaNa. Angka na niasianNa do na boi manghaholongi Ibana marhite kasih balasan na patar di bagasan holong ni roha tu diri dohot tu sesama (pat.1 Joh.4:10, 19 duu)

Umbege i didok ibana ma, “Ai ise do donganhu goaron?”  Taringot tu na manghaholongi Debata tarjalo sibotosurat i do i secara utuh, ndang adong siparsoalhonona disi. Bolas jadi tahe, di bagasan rohana dirajumi do naung digohi ibana i singkop. Aut so i antong, boasa dohonon ni si Lukas ibana na mamintori diri? Alai anggo na paduahon, mansai na maol do i di ibana. Ndang holan di ibana, hira di sandok halak Jahudi do. Bolas dohonon, radot do nasida di holong tu Debata, alai lupa do anggo di holong ni roha tu sesamana (pat.18:18 duu) Bahkan adong do poda ni Jahudi na mandok, na so sala ianakhon nang so  so dipatureture natorasna di ari hatutuana asal ma dialihkan na aturan pangurupionna tu natorasna i gabe pelean tu Debata (Mrk.7:11-12) Hombar tusi ma dipatujolo sibotopatik i sungkunsungkunna ondeng. Dongan (Gr.pleesion, neighbor, tetangga/dekat) sasintongna marlapatan jolma, sesama manusia, halak na jonok manang solhot dalam artian fisik (ndang dalam artian partuturon manang hubungan genealogis). Manang na ise pe i, na pinatongon ni Debata jonok di lambung manang di pardalanan ni ngolu, i ma dongan. Alai mabidanghu do i di roha ni halak Jahudi. Ala ni i dipasompit nasida ma i gabe dongan sabangso dohot halak na asing na mangihuthon patik manang padan ingkon diperlindungi. Halak Gibeon rupani, na diperlindungi marhite sada parpadanan di tingki ni si Josua; dung i proselit, i ma bangso sileban naung teken Jahudi marhite sunat. Angka i do dongan manang sesama manusia, jala angka i ma sihaholongan, na asing i ndang pola. Hosoman tahe gariada (pat. Mat.5:43b)

Mangalusi i, dihatahon Jesus ma sada umpama taringot tu sahalak Samaria na asi roha. Jeriko, dupulupitu batu di sabola purba na secara geografis tumoru saribu duaratus meter sian Jerusalem. Dalan na gogot do padomu na dua huta i. Di siamun dohot di hambirang, angka ronggang do dohot dolok batu, godang liang na marlegotlegot. Inganan na mansai ideal do i di angka panamun.  Jotjot do masa disi perampokan. Ala ni i, pola do digoar i dalan mudar. Songon i ma di umpama on, tardobo do disi sahalak Jahudi (?) Matemate ne do ibana ditadinghon. Dung i, mamolus ma sian i sada malim. Ra, na mulak sian ulaonna do ibana tu Jeriko. (Di Jeriko, adong do parhutaan ni malim). Diida do na tardobo i, alai dipasombu. Boasa? Adong dua kemungkinanna. (1). Manjaga tohonanna. Mabiar ibana so tung mate halak i di tanganna. Mangihuthon patik habadiaon (taurat kesucian) ndang boi dais malim tu bangke. Molo dais, ingkon ramun ibana pitu ari. (2). Manjaga dirina. Biar rohana atik jonok dope panamun i, dung i mulak jala disamun nang ibana. Di pudina, mamolus muse sada halak Levi, pangurupi ni malim. Ibana pe, diida do na tardobo i alai dipasombu. Alasanna pe ra, sarupa do tu na pinarsidalianhon ni malim i. Manang dia pe sian i na sintong, na pasti ndang olo nasida mangurupi. Molo tung na parjolo i do, na boi marlapatan do i holan di dirinasida dohot di bagasan joro i do nasida manghangoluhon haparhaladoonna, ndang dohot di parngoluonna ariari. Dohot hata na asing, dihangoluhon do holong ni roha tu Debata di bagasan rumang na sangat kaku, na so adong dampakna tu dongan jolma. Ia tung na paduahon i do, dipatuduhon i do ngolu na maholonghu tu dirina sandiri. Parpudi, mamolus ma sian i halak Samaria. Aha ma sihirimon ni halak na tardobo i sian i? Nda musuh nasional ni Jahudi do Samaria, hagigian jala biasbias? Sian sogo ni rohana somal do Jahudi manggoari halak Samaria na sibolison manang anak ni setan. Hape, ‘musu’ i do na marasi ni roha tu na tardobo i, na barani menanggung risiko dohot mangurupi ibana. Dibaluti ma bugangna, didurus dohot miak jetun raphon anggur laho mangubati dohot palambokhon, diphundul tu hodana. Hoda (Gr.kteenos) dison, mandok  pinahan boban (a beast of burden, binatang beban); umumna hoda do i manang halode. Diboan ma ibana tu parbornginan jala dipatureture atas biayana sandiri. Sandok asi do rohana di na tardobo i, dilehon gogona, tingki dohot sinadonganna mangurupisa. Nuaeng jumpang ma tingkina manarik kesimpulan. Disungkun Jesus ma sibotopatik i, “Ise sian na tolu i di roham dongan ni na tardobo i?” Ise pe disungkun antong, ndang tagamon so ingkon halak Samaria i dohononna. Sibotopatik i pe songon i do. Alai ndang olo ibana mandok goar i, hata barangsi do i di rohana na so jadi dohonon. Ndang tarpaluasa dirina sian haginjangon ni roha parbangsoonna, gabe digonti ibana ma goar Samaria i dohot  pandohan na gumanjang, “Na marasiroha di ibana,” ninna. Lojana i! Nunga maralus be nuaeng sungkunsungkunna i, nunga diboto manang na ise do donganna. Alai ndang sae holan na mamboto, ingkon dohot do na mangulahonsa, gabe didok Jesus ma tu ibana, “Laho ma ho, bahen ma songon i!”    

            Rancangan Homiletis

Sude na marugamo porsea do di haadongonn ni ngolu di balik ni hamatean. Ndang dos pangantusionna, paasingasing do. Di hita, hangoluan na saleleng ni lelengna do goarna, lapatanna parsaoran dohot Debata. Sian asi ni roha ni Debata, nunga disagihon i tu hita. Alai sagihononNa dope i muse di inganan las ni roha dohot hasonangan na so mansohot saleleng ni lelengna. Taringot tusi, ndang sae i holan hirimon jala paimaimaonta, alai huhut do ingkon hangoluhononta. Songon dia ma i hangoluhononta?
Na parjolo, manghangoluhon holong ni roha tu Debata. Holong, i do sada sian angka na pinangido ni Debata na umbalga di Bibel. I do sintuhu ni patik i, situan ni na denggan na niluluan ni roha ni Tuhan i sian jolma. Taringot tusi, nunga diondolhon i di Padan Narobi, jala dipatangkas Tuhanta Jesus ma i muse di Padan Naimbaru. Aha do haholongon i? Ndang adong defenisina. Alai nang pe so adong, boi do dohonon, ia haholongon ni roha i ndang holan kondisi ni harohaon, perasaan luhur manang gerak hati, alai hatauon do i na mangonjar jolma mangulahon na denggan jala na marguna tu diri dohot tu na asing. Sian i torang, di ngolu i do hapeahan ni holong ni roha i. Dohot hata na asing, eksistensi ni jolma i ma eksistensi ni holongna. Songon i do holong ni Debata, dipapatar do i marhite na mangalehon diriNa di bagasan AnakNa, Jesus Kristus i. Sadalan tusi, diigil do asa dihaholongi jolma Ibana di bagasan kasih balasan na sian nasa ateate, sian nasa tondi, sian nasa gogo dohot sian nasa roha. Na nidokna disi, ingkon sian nasa ngolu manang eksistensi hidup. Ndang asal ngolu, ingkon na sintong do, na terarah jala na berpadanan tu Debata. Songon Ibana naung mangalehon diriNa tu jolma, ingkon songon i ma jolma mambaktihon diri tu Ibana. Nuaeng, tapamanat ma boha do hita manghaholongi Debata? Sadia godang do roha dohot ngolunta tabaktihon tu Ibana? Ndang apala masalpuhu ia nidok, jotjot do hita so manghaholongi Debata. Ragam sialana. Rupani, parungkilon. Di na mangadopi parungkilon, sai adong do halak na so pos be rohana tu Debata, alai godangan nama tu datu. Tung dilehon do sandok rohana tu hata ni datu i, dipahimpu pingkiranna mangoloi podana jala dilehon hepengna bahen upana. Manang piga minggu na salpu, adong do sada pandita mandok, 80% sian ruas ni huriana marsitiopan dope tu okkultisme, maniopniop sitampar dasar, partahanan ni daging, bonang manalu dohot na asing. Mura do di deba halak na mandok goar ni Debata sian na so ture dalanna, marende manang martangiang ndang sian nasa rohana, alai holan sian soara do manang saringar sambing, na tanpa rasa jala tanpa emosi. Torop na so marningot be di ari Minggu jala na marbadiaihon, na so ringgas be rohana tumangihon dohot mangguruhon hata ni Debata. Nda angka i hapataran ni holong ni roha tu Debata (Patik I-IV)?

Na paduahon, manghangoluhon holong ni roha tu diri dohot dongan jolma. Teologi dohot antropologi, parugamoon dohot parngoluon siapari, parhuriaon dohot kemasyarakatan, ndang tarsirang angka i di pengamalan ni hakristenon. Pangantusion taringot tu Debata mandapot hataridaanna do i di pangantusion di diri dohot dongan jolma, parugamoon dohot parhuriaon mandapot relevansina di tonga parngoluon dohot parsaoran siapari. Songon i do panghaholongion tu Debata dohot panghaholongion tu dongan jolma i ndang tarsirang i nang pe ingkon dibedahon. Na sada ndang mangonti na sada nari. Tangkasna, panghaholongion tu tu Tuhan i mandapot hataridaanna do di pangghaholongion tu diri dohot tu dongan, jala panghaholongion tu diri dohot tu dongan i mandapot ojahan dohot lapatanna do i di bagasan panghaholongion tu Debata. Ingkon argaanta do dirinta, ai sada  pribadi na niargaan ni Debata do i jala na tinobus ni Kristus. Donganta i pe songon i do, pribadi na niargaan ni Debata do i jala na tinobus ni Tuhanta Jesus Kristus. Ala ni i, songon pangargahon dohot panghaholongionta di dirinta, naeng songon i ma hita ganup mangargahon jala manghaholongi donganta. Alai ise do donganta? Sungkunsungkun na prinsipil do i na ingkon alusan. Manang songon dia halak mangalusi i, hombar tusi ma panghaholongionna. Anggo halak Jahudi dialusi do i dohot dongan sabangso. Tangkasna, sesama Jahudi. Holan i do dirajumi nasida donganna, jala olat ni i ma sihaholonganna. Na di ruar ni i, ndang pola; sihosoman tahe gariada. Sasintongna, dongan i ma jolma. Ala ni i, sude do jolma dongan, sude do sihaholongan. Mardomu tu rumang ni panghaholongion i pe, ingkon do i dohonon. Luhut jolma do diargahon Debata jala ditobus Kristus. Ndang tarbatas panobusionNa i olat ni angka na tatanda, olat ni marga, bangso dohot hurianta, ndang. Na targoar ‘musunta’ pe dohot do. Ala ni i, manang na ise pe na pinatongon ni Debata di pardalanan ni ngolunta, i do donganta, jala i ma sihaholonganta. Tapamanat ma i di ngolunta, ise do tutu donganta jala boha do panghaholongionta? Dison pe, ndang masalpuhu ia nidok, ndang sai sintong dope pangantusion dohot panandaonta di dongan hombar tu na nidok ni hata ni Debata. Tarbatas do panjaloonta di donganta; na deba, holan donganna samarga do dohot donganna sahuta, jala holan i ma na dihaholongi. Molo pola hinataan dope sahat tu ‘musu’, lam tu maolna nama jumpang na masihaholongan i. Tuhanta mangajari hita nuaeng asa mamereng tu keseluruhan ni hajolmaon. Manang na ise pe i, molo Debata patongonhon, tusi ma hita manghangoluhon holongNa angka na niaturhonNa di patikNa (Patik V-X) i. Nda patut i parrohahononta di tingki na susa on, di ngolu na lam tu maolna hinorhon ni parnaek ni arga ni BBM on asa unang madabu hita tu sikap na holan manghaholongi dohot manarihon diri sandiri?

Jkt.22.07.2013/mvs         





         

Tidak ada komentar:

Posting Komentar