SERMON JAMITA TU MINGGU 9 TRINITATIS, 28 JULI 2013
Luk.10:25-37
Patujolo
Di jolo ni turpuk on, dipuji
Jesus do Debata ala ditamondinghon Barita Nauli i sian angka na pistar dohot na
marroha, alai dipapatar do i tu angka siondihononhon (ay.21 pat.Mat. 11:25). Na
marbonsir do i sian pengalaman di
pangulaonNa. Di na mamaritahon Barita Nauli i tangkas do diida na mansai maol
do i dijalo angka na pistar (isara angka parise manang sibotosurat). Sabalikna
do anggo halak na metmet, angka parbulusbulus dohot na pinaduru (songon
pardosa/awam, sijalobeo dohot halak
Samaria) andul ummura do i dihaporseai. Marhite i, nunga dijoloani pardosa
angka sibotosurat bongot tu Harajaon ni Debata, jala sadalan tusi, laos
dijoloani ma nasida di parange na denggan, di haholongon dohot di asi ni roha.
Turpuk on ma sada na patuduhon i.
Hatorangan
Didok sibotosurat i tu Jesus,
“Guru, dia do sibahenonhu asa hutean muse hangoluan na saleleng ni lelengna?”
Mansai tangkas do dipaboa si Lukas, na mangunjuni do halak i, ndang na manungkun
manang mangido hatorangan. Porsea do angka parise na adong do hangoluan na
saleleng ni lelengna (pat.Ul.23:8). Ndang apala torang di hita manang na boha
do pangantusionnasida taringot tusi. Alai ra, ndang apala dao i sian gombaran
ni angka rabbi na taringot tu Harajaon ni Debata na marsaor podapoda eskhatologi Jahudi. Molo i do tutu, boi
ma antusan titik berat ni pangunjunan
i. Mangihuthon hajahudion, na tardungdung do harajaon i marhitehite ulaon
patik. Jadi naeng unjunan ni parise i do Jesus manang na hombar do alusNa tu patik i.
Ninna rohana ra, songon ruas na somal Jesus (dalam artian na so hea marsikola tinggi patik), ndang godang na
binoto dohot na niantusanNa taringot tu isi Torah manang Buku Patik i. Hape na
dua i, parbinotoan dohot pangantusion mansai ringkot do i di ganup na naeng
mangajarhon dohot mangulahon patik i. Molo ndang diboto halak patik i, tung
songon dia ma tandaon dohot podahonon ni i angka ulaon na hombar tusi? Songon i
ma di roha ni sibotopatik on, ndang tagamon tarbahen Jesus pajojorhon angka
ulaon sipatupaon ni jolma laho mandungdung Harajaon ni Debata, ai patik i
sandiri ‘ndang diboto’ Ibana.
Alai sala do ibana disi. Ndang
sungkunsungkun na maol i di Jesus i, na mura do. Ibana do tahe na boi mangalusi
i, ai Ibana do satu-satunya na umboto
dohot na paboahon dalan hangoluan i. Ndang holan paboahon, na mangungkap pe
tahe Ibana do, ai Ibana sandiri do dalan tusi. So marhite Ibana ndang adong na
sahat tu hangoluan i (Joh.14:6) Laos Ibana do hagogok ni patik i, na umboto
jala na patoranghonsa. Di bagasan habisuhonNa, ndang olo Ibana dijebak. Dipaulak do tahe sungkunsungkun
i tu parise i, didok, “Aha do tarsurat di patik i? Beha do dijaha ho?” Marhite
i naeng sadarhononNa do ibana taringot tu sipalensem ni rohana, sai hira na
manungkun hape na mangujuni.
Hape ndang sadar ibana. Naeng patuduhononna gariada parbinotoanna taringot tu
patik i, ai didok ibana ma, “Ingkon dihaholongi ho do Tuhan Debatami sian nasa
ateatem, sian nasa tondim, sian nasa gogom dohot sian nasa roham, jala donganmi
songon dirim.” Na marrumang hadomuan ni 5 Mus.6:5 (holong tu Debata) dohot 3
Mus.19:18 (holong tu jolma) do i. Nunga tibu ditanda halak Israel i. Alai diida
jala diantusi nasida do i songon dua patik na jongjong sandiri, jala na
marsisurungi. Tangkasna, holong ni roha tu Debata dirajumi do i asing jala
andul sumurung sian holong tu jolma. Jesus do na pasadahon jala na mendudukkan na dua i di sada level jala digoari ma i patik raya
(pat.Mat.22:26-40) Ia boi pe sibotosurat i pajojorhon na dua i singkop jala sada,
godangan do kemungkinanna na binegena
sian Jesus sandiri do i di inganan dohot di tingki na marasing, gabe dialushon
dison tu Jesus. Manghaholongi Debata, ingkon sian nasa ateate do, sian nasa
tondi, gogo dohot sian nasa roha, lapatanna sian sandok hangoluan manang hadirion;
sian sandok eksistensi ni kepribadian manang keseluruhan hidup. Diri manang ngolu i do hapeahan ni holong ni
roha i, i do hataridaanna jala laos i do ukuranna; ngolu na sintong, na terarah, jala na berpadanan tu Debata. Laos songon i ma holong tu dongan jolma i,
diri manang ngolu i do hapeahanna, hataridaan dohot ukuranna. “Songon dirim,”
ninna; lapatanna, songon panghaholongionmu di dirim sandiri. Di Joh.13:34
didok, “Songon holong ni rohangKu di hamu, naeng ma songon i hamu masihaholongan.”
Dihaholongi Jesus i do jolma marhite holong na polin, na mamillit
(pat.Joh.15:10 duu) jala na manghophop. Sian i torang, holong tu diri sandiri
(na gabe ukuran ni holong tu dongan) i, ndang egoisme, alai pangargahonon di diri do, panghaholongion di sada pribadi na niargahon ni Kristus, na
pinillit jala na hinophopNa. Songon i do nang dongan i, angka pribadi na niargaan jala na tinobusNa do
i. Ala ni i, ingkon argahonon do nasida jala haholongan.
Didok Jesus ma tu sibotopatik i,
“Tingkos do alusmi, ulahon ma i, gabe mangolu ma ho.” Ndang na mandok na niomo
ni ulaon holong ni roha ni jolma do hangoluan i, ndang. Pasupasu ni Debata do i
na dilehon sian asi ni rohaNa. Angka na niasianNa do na boi manghaholongi Ibana
marhite kasih balasan na patar di bagasan
holong ni roha tu diri dohot tu sesama (pat.1 Joh.4:10, 19 duu)
Umbege i didok ibana ma, “Ai ise
do donganhu goaron?” Taringot tu na
manghaholongi Debata tarjalo sibotosurat i do i secara utuh, ndang adong siparsoalhonona disi. Bolas jadi tahe, di bagasan
rohana dirajumi do naung digohi ibana i singkop. Aut so i antong, boasa dohonon
ni si Lukas ibana na mamintori diri? Alai anggo na paduahon, mansai na maol do
i di ibana. Ndang holan di ibana, hira di sandok halak Jahudi do. Bolas
dohonon, radot do nasida di holong tu Debata, alai lupa do anggo di holong ni
roha tu sesamana (pat.18:18 duu) Bahkan
adong do poda ni Jahudi na mandok, na so sala ianakhon nang so so dipatureture natorasna di ari hatutuana asal
ma dialihkan na aturan pangurupionna
tu natorasna i gabe pelean tu Debata (Mrk.7:11-12) Hombar tusi ma dipatujolo
sibotopatik i sungkunsungkunna ondeng. Dongan (Gr.pleesion, neighbor, tetangga/dekat) sasintongna marlapatan jolma, sesama manusia, halak na
jonok manang solhot dalam artian fisik (ndang
dalam artian partuturon manang hubungan genealogis). Manang na ise pe
i, na pinatongon ni Debata jonok di lambung manang di pardalanan ni ngolu, i ma
dongan. Alai mabidanghu do i di roha ni halak Jahudi. Ala ni i dipasompit
nasida ma i gabe dongan sabangso dohot halak na asing na mangihuthon patik
manang padan ingkon diperlindungi. Halak
Gibeon rupani, na diperlindungi
marhite sada parpadanan di tingki ni si Josua; dung i proselit, i ma bangso sileban naung teken Jahudi marhite sunat.
Angka i do dongan manang sesama manusia,
jala angka i ma sihaholongan, na asing i ndang pola. Hosoman tahe gariada (pat.
Mat.5:43b)
Mangalusi i, dihatahon Jesus ma
sada umpama taringot tu sahalak Samaria na asi roha. Jeriko, dupulupitu batu di
sabola purba na secara geografis
tumoru saribu duaratus meter sian Jerusalem. Dalan na gogot do padomu na dua
huta i. Di siamun dohot di hambirang, angka ronggang do dohot dolok batu,
godang liang na marlegotlegot. Inganan na mansai ideal do i di angka panamun.
Jotjot do masa disi perampokan.
Ala ni i, pola do digoar i dalan mudar. Songon i ma di umpama on, tardobo do
disi sahalak Jahudi (?) Matemate ne do ibana ditadinghon. Dung i, mamolus ma
sian i sada malim. Ra, na mulak sian ulaonna do ibana tu Jeriko. (Di Jeriko,
adong do parhutaan ni malim). Diida do na tardobo i, alai dipasombu. Boasa?
Adong dua kemungkinanna. (1). Manjaga
tohonanna. Mabiar ibana so tung mate halak i di tanganna. Mangihuthon patik
habadiaon (taurat kesucian) ndang boi
dais malim tu bangke. Molo dais, ingkon ramun ibana pitu ari. (2). Manjaga
dirina. Biar rohana atik jonok dope panamun i, dung i mulak jala disamun nang
ibana. Di pudina, mamolus muse sada halak Levi, pangurupi ni malim. Ibana pe,
diida do na tardobo i alai dipasombu. Alasanna
pe ra, sarupa do tu na pinarsidalianhon ni malim i. Manang dia pe sian i na
sintong, na pasti ndang olo nasida mangurupi. Molo tung na parjolo i do, na boi
marlapatan do i holan di dirinasida dohot di bagasan joro i do nasida
manghangoluhon haparhaladoonna, ndang dohot di parngoluonna ariari. Dohot hata
na asing, dihangoluhon do holong ni roha tu Debata di bagasan rumang na sangat kaku, na so adong dampakna tu dongan jolma. Ia tung na
paduahon i do, dipatuduhon i do ngolu na maholonghu tu dirina sandiri. Parpudi,
mamolus ma sian i halak Samaria. Aha ma sihirimon ni halak na tardobo i sian i?
Nda musuh nasional ni Jahudi do
Samaria, hagigian jala biasbias? Sian sogo ni rohana somal do Jahudi manggoari
halak Samaria na sibolison manang anak ni setan. Hape, ‘musu’ i do na marasi ni
roha tu na tardobo i, na barani menanggung
risiko dohot mangurupi ibana. Dibaluti ma bugangna, didurus dohot miak
jetun raphon anggur laho mangubati dohot palambokhon, diphundul tu hodana. Hoda
(Gr.kteenos) dison, mandok pinahan boban (a beast of burden, binatang
beban); umumna hoda do i manang
halode. Diboan ma ibana tu parbornginan jala dipatureture atas biayana sandiri. Sandok asi do rohana di
na tardobo i, dilehon gogona, tingki dohot sinadonganna mangurupisa. Nuaeng
jumpang ma tingkina manarik kesimpulan.
Disungkun Jesus ma sibotopatik i, “Ise sian na tolu i di roham dongan ni na
tardobo i?” Ise pe disungkun antong, ndang tagamon so ingkon halak Samaria i
dohononna. Sibotopatik i pe songon i do. Alai ndang olo ibana mandok goar i,
hata barangsi do i di rohana na so jadi dohonon. Ndang tarpaluasa dirina sian haginjangon
ni roha parbangsoonna, gabe digonti ibana ma goar Samaria i dohot pandohan na gumanjang, “Na marasiroha di ibana,”
ninna. Lojana i! Nunga maralus be nuaeng sungkunsungkunna i, nunga diboto
manang na ise do donganna. Alai ndang sae holan na mamboto, ingkon dohot do na
mangulahonsa, gabe didok Jesus ma tu ibana, “Laho ma ho, bahen ma songon i!”
Rancangan Homiletis
Sude na marugamo porsea do di
haadongonn ni ngolu di balik ni hamatean. Ndang dos pangantusionna,
paasingasing do. Di hita, hangoluan na saleleng ni lelengna do goarna,
lapatanna parsaoran dohot Debata. Sian asi ni roha ni Debata, nunga disagihon i
tu hita. Alai sagihononNa dope i muse di inganan las ni roha dohot hasonangan
na so mansohot saleleng ni lelengna. Taringot tusi, ndang sae i holan hirimon
jala paimaimaonta, alai huhut do ingkon hangoluhononta. Songon dia ma i
hangoluhononta?
Na parjolo, manghangoluhon holong
ni roha tu Debata. Holong, i do sada sian angka na pinangido ni Debata na
umbalga di Bibel. I do sintuhu ni patik i, situan ni na denggan na niluluan ni
roha ni Tuhan i sian jolma. Taringot tusi, nunga diondolhon i di Padan Narobi,
jala dipatangkas Tuhanta Jesus ma i muse di Padan Naimbaru. Aha do haholongon
i? Ndang adong defenisina. Alai nang
pe so adong, boi do dohonon, ia haholongon ni roha i ndang holan kondisi ni harohaon, perasaan luhur manang gerak hati, alai hatauon do i na
mangonjar jolma mangulahon na denggan jala na marguna tu diri dohot tu na
asing. Sian i torang, di ngolu i do hapeahan ni holong ni roha i. Dohot hata na
asing, eksistensi ni jolma i ma eksistensi ni holongna. Songon i do
holong ni Debata, dipapatar do i marhite na mangalehon diriNa di bagasan
AnakNa, Jesus Kristus i. Sadalan tusi, diigil do asa dihaholongi jolma Ibana di
bagasan kasih balasan na sian nasa
ateate, sian nasa tondi, sian nasa gogo dohot sian nasa roha. Na nidokna disi,
ingkon sian nasa ngolu manang eksistensi
hidup. Ndang asal ngolu, ingkon na
sintong do, na terarah jala na berpadanan tu Debata. Songon Ibana naung
mangalehon diriNa tu jolma, ingkon songon i ma jolma mambaktihon diri tu Ibana. Nuaeng, tapamanat ma boha do hita
manghaholongi Debata? Sadia godang do roha dohot ngolunta tabaktihon tu Ibana? Ndang apala masalpuhu
ia nidok, jotjot do hita so manghaholongi Debata. Ragam sialana. Rupani,
parungkilon. Di na mangadopi parungkilon, sai adong do halak na so pos be
rohana tu Debata, alai godangan nama tu datu. Tung dilehon do sandok rohana tu
hata ni datu i, dipahimpu pingkiranna mangoloi podana jala dilehon hepengna
bahen upana. Manang piga minggu na salpu, adong do sada pandita mandok, 80%
sian ruas ni huriana marsitiopan dope tu okkultisme,
maniopniop sitampar dasar, partahanan ni daging, bonang manalu dohot na asing.
Mura do di deba halak na mandok goar ni Debata sian na so ture dalanna, marende
manang martangiang ndang sian nasa rohana, alai holan sian soara do manang
saringar sambing, na tanpa rasa jala tanpa emosi. Torop na so marningot be di
ari Minggu jala na marbadiaihon, na so ringgas be rohana tumangihon dohot
mangguruhon hata ni Debata. Nda angka i hapataran ni holong ni roha tu Debata
(Patik I-IV)?
Na paduahon, manghangoluhon
holong ni roha tu diri dohot dongan jolma. Teologi
dohot antropologi, parugamoon dohot
parngoluon siapari, parhuriaon dohot kemasyarakatan,
ndang tarsirang angka i di pengamalan
ni hakristenon. Pangantusion taringot tu Debata mandapot hataridaanna do i di
pangantusion di diri dohot dongan jolma, parugamoon dohot parhuriaon mandapot relevansina di tonga parngoluon dohot parsaoran
siapari. Songon i do panghaholongion tu Debata dohot panghaholongion tu dongan
jolma i ndang tarsirang i nang pe ingkon dibedahon.
Na sada ndang mangonti na sada nari. Tangkasna, panghaholongion tu tu Tuhan i
mandapot hataridaanna do di pangghaholongion tu diri dohot tu dongan, jala
panghaholongion tu diri dohot tu dongan i mandapot ojahan dohot lapatanna do i
di bagasan panghaholongion tu Debata. Ingkon argaanta do dirinta, ai sada pribadi
na niargaan ni Debata do i jala na tinobus ni Kristus. Donganta i pe songon i
do, pribadi na niargaan ni Debata do
i jala na tinobus ni Tuhanta Jesus Kristus. Ala ni i, songon pangargahon dohot
panghaholongionta di dirinta, naeng songon i ma hita ganup mangargahon jala
manghaholongi donganta. Alai ise do donganta? Sungkunsungkun na prinsipil do i na ingkon alusan. Manang
songon dia halak mangalusi i, hombar tusi ma panghaholongionna. Anggo halak Jahudi
dialusi do i dohot dongan sabangso. Tangkasna, sesama Jahudi. Holan i do
dirajumi nasida donganna, jala olat ni i ma sihaholonganna. Na di ruar ni i,
ndang pola; sihosoman tahe gariada. Sasintongna, dongan i ma jolma. Ala ni i,
sude do jolma dongan, sude do sihaholongan. Mardomu tu rumang ni
panghaholongion i pe, ingkon do i dohonon. Luhut jolma do diargahon Debata jala
ditobus Kristus. Ndang tarbatas panobusionNa i olat ni angka na tatanda, olat
ni marga, bangso dohot hurianta, ndang. Na targoar ‘musunta’ pe dohot do. Ala
ni i, manang na ise pe na pinatongon ni Debata di pardalanan ni ngolunta, i do
donganta, jala i ma sihaholonganta. Tapamanat ma i di ngolunta, ise do tutu donganta
jala boha do panghaholongionta? Dison pe, ndang masalpuhu ia nidok, ndang sai
sintong dope pangantusion dohot panandaonta di dongan hombar tu na nidok ni hata
ni Debata. Tarbatas do panjaloonta di donganta; na deba, holan donganna samarga
do dohot donganna sahuta, jala holan i ma na dihaholongi. Molo pola hinataan
dope sahat tu ‘musu’, lam tu maolna nama jumpang na masihaholongan i. Tuhanta
mangajari hita nuaeng asa mamereng tu keseluruhan
ni hajolmaon. Manang na ise pe i, molo Debata patongonhon, tusi ma hita manghangoluhon
holongNa angka na niaturhonNa di patikNa (Patik V-X) i. Nda patut i
parrohahononta di tingki na susa on, di ngolu na lam tu maolna hinorhon ni parnaek
ni arga ni BBM on asa unang madabu
hita tu sikap na holan manghaholongi dohot manarihon diri sandiri?
Jkt.22.07.2013/mvs
Tidak ada komentar:
Posting Komentar