SERMON JAMITA TU MINGGU 4 TRINITATIS, 23 JUNI 2013
Mat.10:16-22
Patujolo
Umumna, ditanda halak do bindu on songon
jamita parsuruon ni Jesus di na paborhathon siseanNa laho mamaritahon Barita
Nauli na taringot tu hasosonggop ni Harjaon ni Debata (ay.7) tu halak Israel
(ay.5-6; pat.Luk.9:6). Alai ia pinamanat, umbidang sian parsuruon na sahali i
do do hinamhamna. Tangkasna, na marhahonaan do i tu tugas haapostelon ni sisean i (na diuduti dohot tugas haapostelon ni huria) tu sandok oikoumene. Rupani, nunga ditaringoti
disi paraloan sian Jahudi, sian angka raja dohot sian angka sisolhot. Luhutna i
ndang masa dope di parsuruon na sahali i, di pudi ni Pentakoste pe i masa. Asa,
hombar tu bangko ni si Mateus songon penulis
na sistematis, na marrumang hadomuan
ni tona ni Jesus tu angka siseanNa do bindu on. Bagian manang unsur-unsur ni jamita i, dihatahon do i
di tingki dohot inganan na paasingasing. Di pudian ni ari, mamangke jamita
parsuruon na parjolo i songon kerangka
pokokna, disadur si Mateus ma i
gabe sada jamita na utuh songon na
tarjaha di bindu 10 on.
Hatorangan
Didok Jesus, “Husuru do hamu songon birubiru tu tongatonga ni angka
babiat.” Babiat, sasintongna antuasu
(Gr.lukos, wolf, serigala) Molo dipertentangkan dison birubiru tu angka
antuasu, parjolo sahali na naeng manggombarhon balga ni parmaraan siadopan ni
sisean i do i. Gumale do birubiru marimbanghon antuasu, ai gumogo do i jala
gumarang. Songon i, gale do sisean i marimbanghon angka alona. Borhat do nasida
so marsinjata, ndang adong hagogoon dohot huasona. Hape angka alo i, adong do
sinjatana jala sai boi mamangke huaso dohot hagogoon portibi on. Ala ni i,
tarmara situtu do ngolu ni sisean i. Antong, boha ma bahenon nasida mangadopi
i? Jesus mandok, “Pantas ma hamu marroha songon ulok, huhut lidang ma rohamuna
songon darapati.” Pantas (Gr.fronimoi,
wise, bijaksana/cerdik, bisuk).
Boasa pola tu ulok ditudoshon? Na marpardomuan do i tu anggapan ni 1 Mus.3:1 na mandok, “Ulok do na umbisuk sian nasa na
manggulmit di ladang angka na jindihon ni Debata Jahowa.” Di ‘habisuhon’ i do
ondolan ni sipaingot i, ndada di ‘ulok’ i, ai aut disi, ‘licik’ do na hona tusi. Mardomu tusi ma antusan sipaingot na
paduahon, lidang ma rohamuna songon darapati. Lidang (Gr.akeraioi, harmless, tulus/ polos) lapatanna, ias, bebas sian
hasalaan maradophon diri sandiri, maradophon dongan dohot musu, songon i
maradophon Tuhan na marsuru i. Sisada hasadaon do na dua i. Ndang sae holan
bisuk, ingkon huhut do lidang. Rupani, boha pe jorbut ni na masa, di sadasada
tingki ingkon do na porsea i martahan; molo maporus, sala. Alai di tingki na
asing, denggan do maporus (pat.ay.23); molo martahan dos dohot na manjukjukhon
diri tu hamatean jala gabe korban na
so marguna (?!). Antong, sadihari ma ingkon martahan, jala sadihari muse ma na ingkon
maporus, habisuhon i do na tuk manimbangi dohot na mamutushon i. Tiruan na
asing, di jolo ni Kapten Lisias (Ul.24:22), diandalhon
Apostel Paulus do kewarganegaraanna laho
paluahon dirina sian paraloan; hape di Pilippi, ndang (Ul.16:20 duu). Boasa? Ba
songon i ma haputusan ni habisuhonna i. Jadi boi ma nuaeng simpulhonon, sipaingot na mandok pantas marroha songon ulok jala lidang
songon darapati lapatanna, marusaho
pasidinghon dohot mangalo manang manaon angka sitaonon dohot ragam ni tantangan tanpa mengorbankan prinsip haporseaon jala ndang tarramun binahen
ni dosa dohot hasalaan.
Di ay.17a, ditambahon dope sada nari sikap na ringkot hangoluhonon ni na
porsea i di na mangadopi angka antuasu, didok, “Jaga ma hamu di angka jolma.”
Jaga (Gr.prosechete, beware, berhati-hati/waspada terhadap)
Ndang sude jolma haporseaan, alai ndang sude ingkon curigaan. Di bagasan habisuhon ingkon manat do mananda ise dongan,
ise na so haru dongan (antuasu na marrupahon birubiru), jala ise antuasu. Ise
do tutu alo i? I ma angka jolma. Torop do Jahudi na manghasogohon Barita Nauli
na taringot tu harajaon i. Sogo ni rohana i dihonahon do tu sisean i. Lam tu
bahatna na manghasogohon, gabe meningkat
ma paraloan sian pribadi tu Jahudi kesatuan marhite angka lembagana. Hombar tusi ma didok,
“Pasahatonna do hamu tu angka paruhuman jala linsinganna do hamu di angka
parguruannasida.” Dua ragam do paruhuman i. Na parjolo, pengadilan setempat. Di ganup huta ni halak Israel dipajongjong do badan peradilan agama setempat na
tardiri sian angka natuatua (majelis
orang-orang tua). Na marfungsi
jala na marwewenang do nasida
manguhumi parkaro ni angka na tartuhas mangalaosi adat (tradisi) dohot ugamo (patik dohot haporseaon) Jahudi. (Alai ingot,
sude ngolu ni halak Israel parugamoon do). Marria do paruhuman i di Sinagoge
(parguruan) jala marhuaso mandabuhon uhum linsing (cambuk/sesah). Tu ganup
pangalaosion, somal do didabuhon opatpulu linsing (5 Mus.25:1 duu). Alai di pelaksanaanna, ndang hea i sahat tu na
sai, sintap ni tolupulusia hali do. Alasanna,
so tung sala mamilang, gabe dilaosi maon na nidok ni patik i (pat.2 Kor.11:24).
Songon i ma sisean i; panindangionnasida dirajumi do songon pangalaosion tu adat
dohot ugamo Jahudi, gabe dilinsingi di angka parguruan. Si Paulus, dialami do
na songon i sampe lima hali. Paruhuman paduahon, Rapot Godang. Angka
pangalaosion na dirajumi umbalga (isara pangaleaion tu Debata), diuhumi do i di
Rapot Godang (Majelis Besar/Sanhedrin) na di huta Jerusalem.
Pitupulusada halak do ruasna (tarmasuk uluanna, Sintua Nimalim) na tardiri sian
angka malim, pangituai dohot sibotosurat.
Marhuaso do rapot i mandabuhon uhuman mate (Ingot paruhuman tu Jesus, Mat.26:59
duu par). Panindangion ni sisean i dirajumi do songon pangalaosion na balga, na
patut uhuman di Rapot Godang (pat.Ul.4:5 duu; 5:27 duu; 6:12-7:60; 23:1 duu).
Jadi tangkasna, adopan ni sisean i do paraloan sian huria manang agama resmi.
Di ay.18 diondolhon, lam tu bidangna do paraloan i, ai didok, “Toguon
nasida do hamu tu jolo ni angka pangomgomi dohot tu jolo ni angka raja ala ni
Ahu ...” Panggomgomi (Gr.heegemonas, governors, wali negeri/penguasa), i ma na mewakili Kekaisaran Rom di sadasada luat
(pat.Ul.24:1 duu; 25:1 duu). Dung i, angka raja. Na nidokna dua. Parjolo, Raja Negeri, i ma raja takluk ni Imperium
Romanum isara Herodes Agrippa (pat.Ul.12: 1 duu; 23:13-26:1 duu).
Paduahon, kesar. (Si Paulus, ala ni pangidoanna sandiri, tarboan do sahat tu
paruhuman ni kesar; Ul.25:11; 26:32; 27:1-28:1 duu). Jadi, negara manang pamarenta jotjot do gabe alo ni sisean i.
Sipata tahe, marsada do angka alo i, rap mangula mangambati harararat ni Barita
Nauli i. Sejarah Sending dohot Jamita
Huria nunga cukup mambuktihon i. Masa pe i sude, nda tung so
martujuan manang marlapatan. Taringot tusi didok Jesus do, “Bahen panindangion
tu nasida dohot tu angka sipelebegu.” Gabe sada kesempatan na uli do paruhuman
i di nasida laho manghatindanghon goar ni Kristus i. Pangaleleon na nialaman ni huria i do na manghorhon hatop
rarat Barita Nauli tu Samaria (pat.Ul.8:4 duu) torus tu Penisia, tu Pulo Kipros
dohot tu Antiokia (pat.Ul.11:19). Di ombas pangaleleon pe, mardalan torus do
ulaon pamaritahon di Barita Nauli i. Tarhurung pe angka apostel, tarrante manang
sahat tu na tarbunu, Barita Nauli na binaritahonna i ndang tarrante jala ndang
tarbunu agia ise pe.
Di ay.19-20 dibagabagahon Jesus do pangajari di sisean i. Ingkon maralus do
nasida di angka paruhuman. Ndang asal alus (isara pollung tubu manang silat lidah) na diulahon dalam rangka
usaha mangondingi dohot paluahon dirina, ndang! Ingkon alus na pantas do jala
na marguna, alus panindangion (ay.18) Taringot tusi ndang ringkot nasida
holsoan, ai ajarhonon ni Tondi ni Ama i (Tondi Porbadia) do tu nasida hata na
patut sihatahononna. Ndang pejuang na
tersendiri nasida. Manang di gogo,
songon i di pingkiran, adong do donganna; pargogo, pangajari, pandongani jala
pangondianna. Tutu do, dighohi do i di nasida; digohi di si Petrus, di si
Stefanus dohot di si Paulus (pat.Ul.4:8; 6:10; 1 Kor.2:4) Tondi i do tahe na
marturasi, holan ulaulana do nasida.
Di ay.21-22 angkup ni angka naung ditaringoti di jolo (ay.17-18),
ditaringoti Jesus dope ragam ni angka na boi gabe alo di ulaon panindangion i.
Boi do i haha, boi ama, boi anak. Na marlapatan ma i, pardomuan na ojak di
parmudaron manang hubungan genealogis ndang
boi non i andalhononhon. Ndang tanggung-tanggung paraloan i, ai na boi
sahat do i tu bunubunu hosa: Haha pabunuhon anggina, amaama pabunuhon anakna
manang anak pabunuhon amana. Lobi sian i tahe, luhut jolma boi gabe alo na
manghosomi. Dihosomi ndang ala ni hajahaton manang ala ni hasalaan maradophon
uhum na tertentu, alai holan ala ni goar ni Tuhan i do, ala ni pangihuthonna di
Ibana. Ala ni i sandok tarmara do ngolu ni angka na porsea i, talpe tu
hamatean, ai manang di dia pe di portibi on mansai jonok do hosom tu pamunuon
(pat.1 Joh.3:15) Apala disi ma ringkot habengeton dohot hatauon, ai na manahan
ro di ujung, i do paluaonNa. Sadihari do ujung i? Boi dua: Na parjolo, ujung ni
ngolu (mate martir manang mate wajar);
na paduahon, ujung ni saluhut (akhir
zaman).
Rancangan Homiletis
Sada sian angka jamita parsuruon ni Tuhan Jesus tu angka siseanNa do turpuk
on. Mansai tangkas do i sian ayatna na parjolo na mandok, “Husuru do hamu ...” Pesan parsuruon i, mulakulak do dihatahon tu sisean i. Laos i do muse na gabe identitas ni sisean i,
ai gabe targoar do nasida apostel, lapatanna na sinuru mamaritahon Barita Nauli
na taringot tu hasosonggop ni Harajaon ni Debata. Parsuruon i ditorushon do tu
huria sepanjang abad, tarmasuk hita
angka na mangolu di tingki on dohot di inganan on. Dihalomohon rohaNa do asa taoloi i sian nasa
rohanta. Apala i ma nuaeng na jinouhon ni jamita on tu hita, asa taoloi parsuru
ni Jesus i.
Taringot tu parsuruon i, ndang marsibuni Tuhan i, alai patar do dipabotohon
risikona. Ingkon adopan nasida do
paraloan sian pribadi, sian penguasa
dohot kekuasaan ni ugamo manang institusi keagamaan resmi, sian oknum ni panggomgomi, sian negara dohot lembaga manang aparatna. Lobi
sian i tahe, adopan nasida do i sian angka na solhot di parmudaron, isara haha,
ama manang anak. Ala ni i, sandok tarmara do ngolunasida, hira birtubiru di
tongatonga ni angka antuasu. Sintong do i, ai dilelei halak Jahudi do huria na
parjolo i, dipaporsukporsuk di Harajaon Rom. Alai ndang tuk angka i mangintopi Barita
Nauli i. Sabalikna do tahe, na gabe ulaula panindangion do i na marpanghorhon
tu harararat ni Harajaon ni Debata. Suman tusi, hita angka na pinadohot ni
Tuhan i di parsuruon i, ndang sai malua sian paraloan sisongon i. Boi do i ro
sian halak marsadasada, sian masyarakat,
sian parugamo na asing manang sian negara. Nda i na nialaman ni angka donganta di deba inganan nuaeng di Indonesia on?
Adong na digugai marminggu, dirarang marpesta Natal, ndang dipaloas pajongjong
gareja, naung jongjong tahe dirumpakhon, dohot angka na asing. Bahkan sangat mengejutkan, ro do deba
paraloan sian bagasan, sian lingkungan
Kristen manang huria. Di paraloan na niadopan ni angka donganta na di Bekasi
rupani, adong do sian ruas dohot parhalado ni huria na patubegehon komentar na menyudutkan, isara na mandok, “Mereka
itu terlalu berani, tidak punya
tenggang rasa, mengganggu ketentraman
lingkungan,” dohot na asing. Sian halak Kristen sandiri adong do na menyalahkan Romo Prof. Franz Magnis Suseno ala ni surat protesna tu The Appeal of
Concience Foundation na mangalehon World
Statesman Award tu Presiden Susilo Bambang Yudoyono marningot “jasa-jasanya pamajuhon toleransi antar umat
beragama di Indonesia.” Didok rupani, “Pernyataam
Franz Magnis Suseno melukai hati umat Katolik di Indonesia,” na asing, “Franz Magnis Suseno harus cabut pernyataan,”
jala na asing muse, “Harusnya Komnas HAM
panggil Franz Magnis.” Hape manang ise pe halakna, molo na jujur do ibana
tu dirina dohot tu hasintongan ndang tagamon so parhatutuonna na so adong agia
aha na binahen ni Presiden Susilo Bambang Yudoyono manumpahi kerukunan antar
umat beragama di Indonesia. Unang hita mandele, ai di angka paraloan pe ndang
gabe so pardalan ni Barita Nauli i. Sabalikna do tahe, di angka paraloan i gabe
boi do humatop. Tarhurung jala tarrante pe parbarita na uli, anggo Evangelium i
ndang haotapan. Songon mataniari do i, sanga binsar ndang tarsongsong jala
ndang haotapan. Nda mudar ni na mate martir do boni ni huria i?
Di paraloan i mura do halak tarunjun jala madabu tu bagasan pandelean dohot
tu dosa. Kecenderungan pasidinghon tantangan dohot paluahon dirina sian angka
parmaraan boi mangonjarhon halak tu pambahenan na maralo tu hakiki ni parsuruon dohot tondi ni barita
na binaritahonna i. Hombar tusi dipodai Jesus do siseanNa i asa pantas marroha
songon ulok, lidang songon darapati; jaga di angka jolma jala manahan ro di
ujung. Songon i ma hita angka na pinadohot ni Debata di ulaon parsuruon i di
tingki on, ingkon pantas do hita jala lidang di ngolunta. Pantas mandok,
marbisuk manang bijaksana (ndang licik);
lidang, lapatanna ias, bebas sian tindakan
na sala, jala setia tu hasintongan ni Barita Nauli i. Ndang sisirangon na dua
sipaingot i, ai sisada hasadaon do i. Dipaingothon i do tu hita asa marusaho
pasidinghon, mangalo manang manaonhon angka tantangan dohot sitaonon tanpa menggorbankan prinsip haporseaon jala
unang tarramun binahen ni dosa manang hasalaan. Marbisuk ndada na mandok ingkon
martahan manang menyerah tu sitaonon,
sipata do ingkon maporus; sabalikna, ndang ingkon maporus, sipata ingkon
martahan do jala pasrah. Habisuhon dohot halidangon i ringkot do mamangke daya
ni utokutok laho manangkasi dohot menilai
situasi asa boi mambuat haputusan na topet, martahan do manang maporus. Molo
martahan jala mangalo ndada sai na marlapatan i na ‘bunu diri’; sabalikna molo
maporus ndang sai na mandok naung ‘marbalik’ (murtad) molo i do haputusan ni habisuhon dohot halidangonna. Ndang
sai dos haputusan ni habisuhon dohot halidangon i di na mangadopi masalah na sarupa di situasi dohot kondisi na marasing. Rupani, na boi marasing do haputusan na binuat
ni angka na pantas di abad-I tu na binuat ni angka na lidang di abad-XXI di na
mangadopi pangaleleon. Alai molo marasing pe rumangna, ingkon di bagasan
halidangon do, ingkon bebas sian hasalaan.
Ndang pejuang na tersendiri sisean i. Manang di dia jala
sadihari pe, tongtong do adong donganna. Manang di gogo, songon i di pingkiran,
Tondi ni Debata tongtong do i gabe gogona, panogunogu, pangondingi, pangajari,
pangapuli, pangapoi dohot pangondianna. Ala ni i borat pe ulaon i, gogo jala hebat pe alo i, malo jala pistar, ndang
gabe talu nasida jala ndang parsurageonna. Ajarhonon ni Tondi i do alus na
pantas tu nasida, alus na gabe panindangion. Tung so pasombuonNa nasida maoto
manang mauhom, ai ulaonNa do i, ulaulana do sisean i. Di bagasan panogunoguon
dohot pangajarionNa, tarbahen marhasil ma sisean i, ndang tagamon magopo ulaon
dohot halojaonna. Luhutna i laos bagabaga tu hita do, tu huria ni Kristus na
mangolu jala mangula di tingki on dohot di inganan on. Tondi Porbadia do
gogonta, gurunta, pangapuli jala pangondianta. Ala ni i mansai ringkot ma hita
tangi jala unduk tu soara ni Tondi i. Holan marhite na songon i do boi hita
malua sian alus na asal alus manang hatorangan dohot pembelaan na asal bunyi. Alai
songon dia do hita boi tangi tu Tondi i? Marhite hata i do, marhite Barita
Nauli i. I do ulaulaNa mamanghulingi hita. Ala ni i, ia naeng torang di hita
lomo ni roha ni Tondi i, ingkon na ringgas do hita manangihon hata i, girgir
manjaha, mangguruhon jala mamarungkilhonsa. Angka na losok manangihon hata ni
Debata, unang pola dirajumi dirina naung tangi jala diboto lomo ni roha ni Tondi
Porbadia i. Angkup ni i, ingkon ingotonta do, ndang ulaonta ulaon i, ulaon ni
Tuhanta do. Holan ulaula do hita di tanganNa. Asa ndada gogonta, gogoNa do
sipangasahononhon; ndang pingkiran manang rencananta,
roha dohot tahiNa do siihuthononhon. Di bagasan panogunoguonNa ndang tagamon magopo
boti ulaon dohot sitaononta. Marguna do i tahe sude. Laos di bagasan
panogunoguonNa i do hita boi manghirim na paluaonNa hita sian parmaraan, hombar
tu bagabagaNa i na mandok, “Sai na dongananHu do hamu ganup ari rasirasa ro
ajal ni hasiangan on.” Porsea di bagabaga i, manahan ma hita ro di ujung.
jkt.17.06.2013/mvs
Tidak ada komentar:
Posting Komentar